
Underrubrik 

Författare

timbro ◊  Månad 201X

Rubrik

Mats Olin och Erik Thyselius 

timbro ◊  Mars 2016

Sakligheten i SVT och SR
– en granskning av Granskningsnämnden



© Författarna och Timbro 2016

isbn  978-91-7703-011-99-5

www.timbro.se

info@timbro.se

Rapporten är författad av mats olin och erik thyselius på Timbro 
Medieinstitut. Författarna vill rikta ett varmt tack till Alexandra 
Ivanov för hennes arbete med research till flera av de fall som tas upp 
i rapporten.



3

Innehåll

sammanfattning • 4

inledning • 5

detta är granskningsnämnden – från myndighetens hemsida • 8
Granskningsnämnden för radio och tv – uppdraget • 8

saklighet enligt programbolagen • 10

analys och diskussion • 11
Ett par tankar om opartiskhet • 13

Behövs GRN? • 14

metod och material • 15
Case 1: SR dömer ut reform för andrahandsuthyrning utan saklig grund • 16
Case 2: SR rapporterar missvisande om ökning av visstidsanställningar • 19

Case 3: SVT anklagar Volvo för att undvika att betala bolagsskatt  • 22
Case 4: SVT pekar ut företag som ”ockrare” • 25

Case 5: SVT rapporterar missvisande om tillgängligheten till medicin • 28
Case 6: SR rapporterar missvisande om fattiga som inte har råd med medicin • 31

Case 7: SR anklagar forskare för att ha begått ett brott • 33
Case 8: SVT rapporterar missvisande om apotek och preventivmedel • 35



4

Sammanfattning

Granskningsnämnden för radio och TV (GRN) misslyckas i sitt upp-
drag att bedöma om SVT och SR lever upp till kravet på saklighet. Kra-
vet innebär att uppgifter som är av betydelse ska vara korrekta och att 
inslag får inte vara vilseledande, till exempel genom att betydelsefulla 
uppgifter utelämnas. 

Rapporten konstaterar att Granskningsnämnden fattar beslut 
om sakligheten utan att göra en av oberoende utredning av sakläget. 
Granskningsnämnden utgår från att den framställan som görs av an-
mälaren respektive programföretaget räcker för att sakligheten ska 
vara möjlig att bedöma. Granskningsnämnden genomför inte den mer 
ambitiösa kontroll av sakläget, som skulle krävas för att på rimlig grund 
kunna konstatera om anmälda inslag uppfyller saklighetskravet eller 
inte. I de åtta fall som undersöks närmare i denna rapport kan följande 
problem observeras:

◊	 Friande beslut har fattats trots att sakläget inte blivit tillfredsställande 
klarlagt, ibland till och med felaktigt beskrivet i de handlingar som 
ligger till grund för beslutet. Det kan bero på att vare sig anmälaren 
eller programföretaget har försett nämnden med ett tillräckligt uttöm-
mande eller ens korrekt underlag. 

◊	 Det räcker i princip att programföretaget i sitt yttrande anför att den 
aktuella sakuppgiften kommer från en trovärdig källa för att nämnden 
ska fria. Men programföretagen ger i yttranden i vissa fall en felaktig 
bild av källäget, exempelvis genom att på ett missvisande sätt referera 
till källor som kan vara muntliga eller uppgifter som publicerats i 
andra medier. 

◊	 Även när sakläget tycks vara korrekt beskrivet i beslutsunderlaget så 
kan publiceringar som sammantaget ger en skev eller till och med 
felaktig beskrivning av sakläget frias. Granskningsnämnden gör då 
bedömningen att det sakliga fel som förekommit inte har en tillräckligt 
viktig betydelse för att kravet på saklighet ska anses ha brutits. Rap-
porten presenterar fall där den slutsatsen kan ifrågasättas.

Rapportens övergripande slutsats är att systemet med en gransknings-
nämnd som garant för att programföretagens sändningar känneteck-
nas av saklighet inte fungerar. Det går inte att trovärdigt slå fast i vilken 
mån SVT och SR uppfyller kravet på saklighet med rådande modell för 
granskning.



5

Inledning

När Sveriges Radio (SR) och Sveriges Television (SVT) anklagas för att 
inte leva upp till kraven på opartiskhet och saklighet slutar diskussio-
nen ofta med ”Granskningsnämnden för radio och TV” (GRN). Pro-
gramföretagen menar att de lever upp till kraven och att den som har 
synpunkter kan anmäla till GRN, som sällan fäller. Case closed.

Chefer på SVT och SR menar att det faktum att GRN så sällan fäller 
är ett tydligt bevis på att reglerna i det stora hela följs. Så här svarade 
Sveriges Radios VD Cilla Benkö i en intervju hösten 2015 i magasinet 
Neo1 på frågan om det skulle vara ett problem för journalistiken om 
en överväldigande majoritet av journalisterna sympatiserade med röd-
gröna partier:

Det skulle vara ett problem om vi inte skulle klara av opartiskhetskra-
vet och det skulle märkas i vår rapportering. Om lyssnarna skulle få 
en vinklad journalistik skulle det vara ett problem. Men återigen: 425 
unika anmälningar till Granskningsnämnden i fjol, åtta fällningar, två 
handlade om opartiskhet och saklighet varav två olika nyhetsinslag på 
två olika lokala kanaler. Vi klarar vårt uppdrag och det är för mig det 
viktigaste.

I hög grad går kraven saklighet och opartiskhet in i varandra: är det 
partiskt är det ofta osakligt och vice versa. Om väsentliga uppgifter 
utelämnas är det ofta både partiskt och osakligt. 

Så här skrev SVT:s programdirektör Robert Olsson i en artikel i Ex-
pressen2 i september 2015 som svar på påståendet att SVT skulle vara 
vänstervridet:

Allt vi sänder kan prövas av Granskningsnämnden. De senaste åren 
har det kommit in ungefär tusen anmälningar per år och ändå fälldes 
vi bara för 13 fall förra året. Som mest under den senaste tioårsperio-
den har SVT fällts i 20 fall på ett år och som lägst i tio.

Där skulle diskussionen om opartiskhet och saklighet kunna ta slut. 
Men det faktum att ytterst få anmälningar leder till fällande beslut 

är en väckarklocka. Vad beror det på? Är allmänheten dum? Förstår 
folk inte vad saklighet betyder? Gör SVT och SR extremt sällan miss-
tag? Är SVT och SR i själva verket mästare på den svåra konsten att 
nyanserat och komplett berätta om vad som händer i världen?

Självklart finns det en del ”haverister” vars anmälningar kan bli 
många och ovidkommande, men även om dessa anmälningar skulle 
räknas bort återstår mängder som har relevans. 

År 2015 inkom 2 8413 anmälningar till GRN, som ledde till 1 446 
granskningsärenden. Skillnaden beror på att ett inslag som blivit an-
mält av flera olika personer räknas som ett ärende. Dessa ärenden kan 
i sin tur handla om alltifrån osaklighet, opartiskhet, respekt för pri-

1.	 <http://magasinetneo.se/artiklar/vi-klarar-vart-uppdrag/>, läst 2016-03-29.

2.	 <http://www.expressen.se/debatt/nej-svts-journalistik-ar-inte-vansterinriktad/>, läst 2016-
03-29.

3.	 Uppgifter från Myndigheten för press, radio och TV.



6

vatlivet eller någon annan av de regler som GRN prövar. Det finns två 
beslutsnivåer inom GRN: ordförandebeslut och nämndbeslut. Enklare 
ärenden kan avgöras direkt av ordföranden, medan övriga ärenden 
skickas vidare till Granskningsnämnden. Ett beslut kan vara antingen 
fällande, friande eller friande med kritik. 

Av de 1 446 ärenden GRN hanterade 2015 skrevs nästan hälften av 
direkt, exempelvis på grund av att de behandlade något som GRN inte 
prövar, och därmed genomfördes ingen granskning. GRN för endast 
statistik på anmälningsgrund på de ärenden som går upp till prövning. 
Det går alltså inte att veta hur många av de ursprungliga 2 841 anmäl-
ningarna eller 1 446 ärendena som gällde kravet på saklighet. 

För SVT och SR gäller följande: GRN fattade 2015 beslut i 222 ären-
den om saklighet gällande inslag som sänts av de båda programbolagen. 

68 ärenden gällde inslag som sänts i SR, varav 53 avgjordes direkt av 
ordföranden och 15 av nämnden. Två inslag fälldes och ett friades med 
kritik. Övriga ärenden friades. 

154 ärenden gällde inslag som sänts av SVT. 111 ärenden avgjordes 
på ordförandenivå och 43 ärenden avgjordes av nämnden. Fyra inslag 
fälldes på saklighetsgrund och sju inslag kritiserades. Resten friades.

Av 222 ärenden i GRN gällande saklighet fälldes alltså vid sex tillfäl-
len, det vill säga i 2,7 procent av fallen.

Av anmälningarna till Pressombudsmannen 2015 ledde knappt 10 
procent till fällning. Reklamombudsmannen fäller i närmare hälften 
av fallen. JO riktade kritik i 7 procent av samtliga tillsynsärenden, in-
räknat sådana som avskrivs utan utredning.

Även om jämförelser av detta slag är problematiska eftersom skill-
naderna i beslutsfattandet är mycket stora, så är den låga fällandenivån 
i GRN på 2,7 procent något att uppmärksamma. Man kan fråga sig var-
för allmänheten har så svårt att förstå vad reglerna handlar om, som 
leder till att 97 procent. 

En annan förklaring skulle kunna vara att reglerna är något sånär 
klara och begripliga, men att tillämpningen inte överensstämmer med 
hur reglerna är beskrivna. Och efter att under många år ha studerat en 
rad beslut i GRN infinner sig frågan: Hur kan GRN fria när mycket är 
fel i ett inslag? Inte någon oväsentlig siffra eller en ofullständigt återgi-
ven källa, utan grundläggande fel som gör att hela förståelsen av ämnet 
förvanskats.

Man kan fråga sig – bland annat mot bakgrund av casen i denna 
rapport – om GRN tar anmälningarna på allvar. Anmälningar som har 
giltighet avfärdas uppenbarligen utan någon ordentlig motivering. 

Man skulle kunna tro att GRN för allmänhetens och publikens 
talan gentemot SR och SVT. Att GRN är på kritikernas sida och fö-
reträder allmänintresset gentemot programföretagen, utifrån väl defi-
nierade regler och praxis. En gissning är att en stor del av allmänheten 
uppfattar GRN:s uppdrag ungefär så. 



7

Pressombudsmannen (PO) och Pressens Opinionsnämnd (PON) 
har ett sådant uppdrag4: PO ska hjälpa personer som känner sig utsat-
ta för oförsvarliga publicitetsskador genom det som skrivits om dem i 
tidningar. PON är sammansatt så att allmänhetens representanter till-
sammans med ordföranden – som är en domare – ska vara lika många 
som representanterna för pressen. Vid lika röstetal har ordföranden 
utslagsröst. 

Men så är inte GRN:s uppdrag utformat och här har allmänheten 
en betydligt svagare ställning. GRN:s uppdrag från politikerna är inte i 
första hand att företräda allmänheten, utan att bedöma om sändnings-
tillståndens krav uppfylls. Det är en väsentlig skillnad. Allmänheten 
kommer in som en resurs för GRN, som utnyttjar allmänhetens tips för 
att få upp ögonen för relevanta publiceringar att pröva.

Det är alltså en myndighetsprövning av journalistik som sker på po-
litikernas uppdrag. Men ingen politiker i ledande ställning har såvitt 
Timbro Medieinstitut (TMI) känner till det senast decenniet intres-
serat sig genom debatter, uttalanden eller motioner för frågan om hur 
GRN sköter sitt uppdrag gällande saklighet och opartiskhet. Det trots 
att frågan om SR och SVT:s förmåga att leva upp till kraven är något 
som engagerar mängder med medborgare.

Det händer även att journalister avfärdar kritik mot enskilda in-
slag med motiveringen att de friats i GRN. Sveriges Radio-journalisten 
Alexander Gagliano återkom i en intervju med Timbro Medieinstitut5 
gång på gång till det faktum att GRN friat, som svar på den kritik som 
riktades mot ett inslag han gjort. ”Som du har läst i Granskningsnämn-
dens beslut så har ju vi friats där”, och liknande svar gav Gagliano på 
olika kritiska frågor om inslaget.

Det är inte konstigt att journalister lutar sig mot besluten i GRN. 
Det är den viktigaste utvärderingen som sker, och den sker på riks-
dagens och regeringens uppdrag av en statlig myndighet med domare 
som ordförande. Granskningen av program och möjligheten att anmäla 
och få program fällda är en viktig komponent i det allmänna förtroende 
för verksamheten som programföretagen är extremt måna om att byg-
ga. Det påverkar i slutändan debatten om public service och program-
företagens uppdrag och resurser. Det leder till frågor om vad saklighet 
egentligen betyder i lagstiftarens mening och hur begreppet tolkas av 
GRN. Och det leder till frågan om hur processen ser ut när GRN fattar 
beslut. Lever GRN upp till de krav som lagstiftaren ställt? De statliga 
myndigheterna granskas av Riksrevisionsverket men någon fördjupad 
revision av Myndigheten för press, radio och TV med avseende på GRN 
har dock inte genomförts. 

4.	 <http://po.se/om/po2/instruktion-foer-po>, läst 2016-03-29.

5.	 <https://www.youtube.com/watch?v=vJ4y0CY9Lxc&feature=youtu.be>, läst 2016-03-29.



8

Förhoppningsvis kan denna rapport bidra till diskussionen om hur 
journalistik ska kontrolleras och utvärderas av domstolar, av myndighe-
ter och genom självreglering. 

Detta är Granskningsnämnden – 
från myndighetens hemsida6

Inom Myndigheten för press, radio och tv finns granskningsnämn-
den för radio och tv som ett självständigt beslutande organ. Nämn-
den prövar om innehållet i radio- och tv-program följer de regler som 
finns för sändningarna.

Granskning sker antingen genom att tittare och lyssnare anmäler 
ett program eller på nämndens egna initiativ. Av alla anmälningar 
som kommer in är det bara några som bedöms av hela nämnden. 
Ärenden som tas upp i nämnden är ofta mer komplicerade eller är 
principiellt viktiga.

I granskningsnämnden sitter en ordförande, sex ledamöter samt 
fyra ersättare. Samtliga är utsedda av regeringen. Ordföranden i 
nämnden ska vara eller ha varit domare. Myndigheten fungerar som 
ett kansli åt granskningsnämnden och vi tar emot alla anmälningar 
från allmänheten och bereder ärenden till nämnden.

Granskningsnämnden för radio och tv – 
uppdraget
SVT, SR och andra etermedieföretag måste vara sakliga i sin rappor-
tering. Det har riksdagen bestämt och det är reglerat i sändningstill-
stånden. Uppdraget att se till att kravet efterlevs har givits till Gransk-
ningsnämnden för radio och TV (GRN) som självständigt prövar om 
programföretagen följer reglerna om saklighet och en rad andra regler, 
till exempel krav på opartiskhet. Genom besluten i GRN bildas praxis 
som ger begreppet saklighet ett konkret innehåll. 

Så här definierar GRN begreppet saklighet:

Uppgifter som är av betydelse ska vara korrekta. Inslag får inte vara 
vilseledande, till exempel genom att betydelsefulla uppgifter uteläm-
nas. Om programföretaget har gjort en rimlig kontroll före sändning 
och uppgifter senare visar sig vara felaktiga, så strider inte inslaget 
mot kravet på saklighet. En felaktig sakuppgift måste dock alltid rät-
tas när det är befogat.

Saklighet handlar alltså om att uppgifter som är viktiga i sammanhanget 
ska vara korrekta, och att uppgifter som inte är väsentliga får utelämnas. 
Det handlar om en helhetsbedömning där det är uppgifters betydelse 
och i vilken grad de eventuellt har brister, som sammanlagt bedöms. 
Om programföretaget gjort en rimlig kontroll av uppgifter och samman-

6.	 <http://www.radioochtv.se/att-anmala/granskningsnamnden/>, läst 2016-03-29.



9

hang, så kan brister i sakligheten ändå accepteras. Någon närmare defi-
nition av vad begreppet saklighet betyder har dock inte gjorts, förutom 
den praxis som GRN tillämpar: 

Programföretagen ska följa de krav och regler som finns och myn-
digheten kontrollerar detta genom sin tillsyn, bland annat genom 
granskningsnämndens arbete. Nämnden tillämpar de uppsatta reg-
lerna och genom sina beslut skapas kontinuerligt vägledande beslut, 
även kallat praxis.

På GRN:s hemsida finns ett beslut publicerat som visar hur nämnden 
har tillämpat kravet på saklighet:

Kluvet land – ingen är vän med en fattig, P1

Programmet i P1 handlade om Frida i Malmö och hur det är att inte 
ha en fast anställning. Nämnden konstaterade att för sammanhanget 
väsentlig information om Fridas faktiska levnadsvillkor utelämnades 
i programmet, särskilt att hon ägde en bostadsrätt. Mot bakgrund av 
att Fridas ekonomiska förutsättningar var centrala för programmets 
framställning ansåg nämnden att utelämnandet av informationen om 
att Frida ägde en bostadsrätt medförde att programmet blev så vilsele-
dande att det stred mot kravet på saklighet.7

Nästan alla beslut i GRN är dock mycket kortfattade utan några utför-
ligare beskrivningar av hur nämnden resonerat för att bedöma saklig-
heten. GRN har givit ut praxissamlingar när det gäller beslut angående 
exempelvis opartiskhet, men inte när det gäller saklighet. 

GRN tar i sin bedömning in underlag från i huvudsak två håll: 
anmälaren och det anmälda programföretaget. Enligt GRN finns det 
möjlighet att ta in uppgifter från ytterligare källor – vilket ska ha skett 
exempelvis när det gällde att bedöma vad ordet ”ockupation” betyder – 
men det sker ytterst sällan. TMI har de senaste åren gått igenom runt 
100 beslut varav endast ett enda inkluderade underlag från andra än 
anmälare och anmälda programföretag.

GRN förlitar sig nästan uteslutande på att allmänheten anmäler re-
levanta publiceringar. GRN använder allmänheten som ”tipsare” för 
att få ögonen på principiellt intressanta fall att granska. Nämnden kan 
även ta egna initiativ till granskning, men det är mycket sällsynt när 
det gäller att pröva saklighet. Det hände exempelvis 2012 angående 
HPV-vaccinet Gardasil i P3 Nyhetsguiden och Vetenskapsradion. GRN 
gjorde då något mycket ovanligt och använde en publicering i ett annat 
radioprogram, Medierna i P1, som underlag för sitt beslut.

Det kan slås fast att GRN nästan undantagslöst fattar beslut om 
sakligheten i publiceringar utan att göra en av anmälare och anmäld 
oberoende utredning av sakläget. GRN utgår från att den framställan 
som görs av anmälaren respektive programföretaget räcker för att sak-
ligheten ska vara möjlig att bedöma. GRN genomför därmed inte den 
ambitiösa kontroll av sakläget, som skulle krävas för att på rimlig grund 

7.	 <http://www.radioochtv.se/sv/att-sanda/krav-och-regler/tillampling-av-regler/>, läst 2016-
03-29.

GRN genomför 
därmed inte den 
ambitiösa kontroll 
av sakläget, som 
skulle krävas för 
att på rimlig grund 
kunna konstatera 
om anmälda inslag 
uppfyller saklig-
hetskravet eller 
inte.



10

kunna konstatera om anmälda inslag uppfyller saklighetskravet eller 
inte. 

GRN utgår också från att programföretagen lämnar korrekta upp-
gifter om sakläget, exempelvis vad de källor som har använts i anmälda 
inslag har anfört. GRN gör inga kontroller av att programföretagets 
uppgifter angående källorna är korrekta. 

Saklighet enligt programbolagen

Programbolagen gör egna tolkningar av vad saklighet innebär, och det 
är inte förvånande med tanke på hur outvecklade resonemangen är 
från lagstiftarens och GRN:s sida.

Så här väljer SVT att definiera sitt uppdrag:

Det är du som via radio- och tv-avgiften betalar för att vi ska finnas. Vi 
gör program om alla och för alla i Sverige. För tv-avgiften får du pro-
gram som är oberoende, opartiska och sakliga. I Sverige är det bara 
public service som har det uppdraget. Vårt uppdrag är inte att tjäna 
pengar. Vi behöver inte göra program som lockar annonsörer. Det ger 
oss en frihet och ett ansvar.8 

Under överskriften ”Publiceringsregler” skriver SVT följande om sak-
lighet:

I SVT:s sändningstillstånd anges att sändningsrätten ska utövas opar-
tiskt och sakligt samt med beaktande av att en vidsträckt yttrandefri-
het och informationsfrihet ska råda i televisionen.

Kravet på saklighet består av tre delar:

– Uppgifterna ska vara sanna, faktakontrollen är avgörande.

– Uppgifterna ska vara relevanta för det valda ämnet och inte ofull-
ständiga.

– SVT ska sända en rättelse om en felaktig uppgift förekommit i ett 
program. Observera att kravet också gäller det som visas i bild!9

Sveriges Radios ”public service-handbok”10 är till för medarbetarna och 
innehåller mera utförliga resonemang och en mängd ”råd och riktlin-
jer”, bland annat när det gäller saklighet under rubriken ”källkritik”:

Vi ska vara noggranna med att kontrollera våra källor. Journalistik är 
konsten att verifiera. I inslag och program som bygger på anonyma 
källor bör vi ha minst två av varandra oberoende källor. I den mån det 
är möjligt ska vi själva kontrollera uppgifter från andra medier innan 
vi sprider dem vidare. Detta gäller både svenska och internationella 
medier och nyhetsbyråer. Vi måste kontrollera fakta som förs vidare 
från ett inslag eller program till ett annat så att vi vet att uppgifterna 
är korrekta innan de används på nytt. Verkligheten kan ha sprungit 
förbi oss.

Och vidare angående statistiska uppgifter: 

8.	 <http://www.svt.se/omsvt/fakta/public-service/hej-kara-tv-tittare>, läst 2016-03-29.

9.	 <http://www.svtb2b.se/?page_id=107>, läst 2016-03-29.

10.	<http://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/files/3113/14620.pdf>, läst 2016-03-29.



11

Rapportering kring statistik kan lätt bli fel. Vi ska vara försiktiga med 
att dra slutsatser utifrån statistik som kan tolkas på fler än ett sätt. 
Använder vi ett statistiskt underlag ska vi alltid redovisa källan så 
att publiken själv kan kontrollera de fakta vi redovisar. Vi ska också 
sätta in statistik och risker i ett sammanhang så att vi inte i onödan 
skrämmer publiken, särskilt gäller det statistik som rör hälsa och 
kriminalitet.

Analys och diskussion 

Det krävs goda kunskaper om sakläget för att kunna bedöma om nå-
got är sakligt beskrivet eller inte. Det kan låta självklart. Men GRN 
gör inga utredningar av sakläget utan förlitar sig på de uppgifter som 
anmälare och programföretag lämnar, som inte alltid ger en komplett 
eller ens korrekt bild av sakläget och som måste ses som partsinlagor. 
Underlaget riskerar därför att bli ofullständigt eller till och med fel-
aktigt. Därmed finns inte tillräckliga förutsättningar för att besluten i 
GRN ska hålla en godtagbar kvalitet.

Timbro Medieinstitut kan konstatera att de undersökta besluten i 
denna rapport ger exempel på tre problem:

◊	 Friande beslut har fattats av GRN trots att sakläget inte blivit tillfreds-
ställande klarlagt, ibland till och med felaktigt beskrivet i de hand-
lingar som ligger till grund för beslutet. Det kan bero på att vare sig 
anmälaren eller programföretaget har försett GRN med ett tillräckligt 
uttömmande eller ens korrekt underlag. 

◊	 Det räcker i princip att programföretaget i sitt yttrande anför att den 
aktuella sakuppgiften kommer från en trovärdig källa för att GRN ska 
fria. Men programföretagen ger i yttranden till GRN i vissa fall en 
felaktig bild av källäget, exempelvis genom att på ett missvisande sätt 
referera till källor som kan vara muntliga eller uppgifter som publice-
rats i andra medier. 

◊	 Även när sakläget tycks vara korrekt beskrivet i beslutsunderlaget så 
kan publiceringar som sammantaget ger en skev eller till och med 
felaktig beskrivning av sakläget frias. GRN gör då bedömningen att det 
sakliga fel som förekommit inte har en tillräckligt viktig betydelse för 
att kravet på saklighet ska anses ha brutits. Vi presenterar fall där den 
slutsatsen kan ifrågasättas.

Rapportens övergripande slutsats är därmed att systemet med en 
granskningsnämnd som garant för att programföretagens sändningar 
kännetecknas av saklighet inte fungerar. Det går därför inte baserat på 
GRN:s beslut att slå fast om SVT och SR.

I de beslut som har studerats i denna rapport har bland annat föl-
jande observerats:

◊	 Som stöd för sin publicering refererar SR till vad en politiker skrivit 
och sagt i andra publiceringar, men referaten är kraftigt missvisande 
för att inte säga vilseledande. GRN menar att Sveriges Radio i sitt 
yttrande visat grund för det som påstods i sändningen och friar. (SR 
dömer ut reform för andrahandsuthyrning utan saklig grund)

Rapportens över-
gripande slutsats 
är därmed att 
systemet med en 
granskningsnämnd 
som garant för att 
programföretagens 
sändningar känne-
tecknas av saklig-
het inte fungerar. 
Det går därför inte 
att trovärdigt slå 
fast att SVT och SR 
uppfyller kravet på 
saklighet.



12

◊	 SR väljer i sitt yttrande ut mätpunkter i en dataserie som stödjer den 
publicistiska vinkeln i det anmälda inslaget, men som ger en missvis-
ande bild av verkligheten. De missvisande mätpunkterna ligger också 
till grund för den rättelse som sändes. GRN friar utan att kommentera 
sakläget. (SR rapporterar missvisande om visstidsanställningar) 

◊	 SVT pekar i en sändning ut ett företag som ockrare. I sitt yttrande 
bemöter SVT anmälan med att det tydligt framgår att företaget 
inte har fällts för brottet, men bemöter inte frågan om grunden för 
ockeranklagelsen. GRN konstaterar att inslaget kunde ge intrycket av 
att företagets räntor var problematiska ur ett juridiskt perspektiv men 
friar, och menar att företaget medverkade i inslaget och fick kom-
mentera räntesatserna. Företaget fick dock inte bemöta den ogrundade 
ockeranklagelsen. (SVT pekar ut företag som ”ockrare”)

◊	 SVT ger i ett inslag en entydig bild av att ett företag trixat med skat-
tebetalningar, men argumenterar i sitt yttrande för att det inte var 
SVT:s avsikt att skapa ett intryck av att företaget försökt komma undan 
skatt. GRN tycker att SVT:s beskrivning i inslaget är ”något förenklad” 
och att uttalandet att företaget infört ”ett nytt sinnrikt skattesystem” 
var tillspetsat, men friar. (SVT anklagar Volvo för att undvika att betala 
bolagsskatt) 

◊	 En SR-reporter säger i sändning att en forskare har begått ett lagbrott. 
SR anger i sitt yttrande att källor har sagt att forskning har bedrivits 
olagligt. Vid TMI:s kontroll menar källorna att de inte uttalat sig på 
det sätt som SR anför. GRN – som inte kontrollerar vad källorna sagt 
– konstaterar att ”ord står mot ord”, och menar att sakligheten därför 
inte kan bedömas. Vidare är den lagstiftning som SR hänvisar till 
sannolikt inte relevant för den aktuella forskningen, och brottsankla-
gelsen är i så fall definitivt ogrundad. Utan att göra en bedömning av 
rättsläget friar GRN. (SVT anklagar forskare för att ha begått ett brott)

◊	 SVT berättar om ett apotek som på felaktiga grunder nekat utläm-
ning av ett förskrivet läkemedel. Men de berättar inte, trots att SVT 
hade informationen, att händelsen är prövad av Läkemedelsverket som 
friade apoteket. SVT menar i sitt yttrande att det inte var ”relevant att i 
detalj redovisa alla omständigheter kring receptanteckningen…”. SVT 
har i inslaget inte namngivit apoteket, men givit tillräcklig information 
för att allmänheten skulle kunna identifiera ägaren. GRN menar i sitt 
friande beslut att även om det inte gavs en fullständig bild av omstän-
digheterna så strider det inte mot kravet på saklighet, och nämnden 
påpekar också att inget enskilt apotek pekades ut. (SVT rapporterar 
missvisande om apotek som nekar unga preventivmedel)

◊	 – SR berättar att fattiga är utelämnade till välgörenhet för att kunna 
betala för mediciner. Anmälaren menar att detta är ett sakfel eftersom 
lagen ger rätt till kommunalt ekonomiskt bistånd, vilket är sakligt kor-
rekt enligt gällande lagstiftning. Inget yttrande från SR finns i besluts-
underlaget och GRN friar utan motivering. (SR rapporterar missvisande 
om fattiga som inte har råd med medicin)

◊	 SVT gör gällande att tillgängligheten på receptbelagda mediciner har 
försämrats efter avregleringen, men inga belägg presenteras. Utan att 
inhämta yttrande från SVT friar GRN, och hänvisar till vad Reumati-
kerförbundets ordförande sade i inslaget: ”I inslaget intervjuades bland 
annat en företrädare för Reumatikerförbundet som ansåg att det hade 
blivit svårare att få tag på receptbelagda mediciner”, skriver GRN. Det 
är en felaktig beskrivning av vad ordföranden i Reumatikerförbundet 
sade. (SVT rapporterar missvisande om tillgängligheten till medicin) 



13

Man kan konstatera att programföretagens yttranden i flera fall är 
vinklade partsinlagor (i likhet med många anmälningar) som syftar till 
att argumentera för programföretagets intressen, snarare än att klar-
lägga sakläget. Programföretagen för en argumentation som syftar till 
att underbygga sakligheten i de ursprungligen publicerade uppgifterna, 
snarare än att förutsättningslöst klarlägga sakläget eller kritiskt gran-
ska sina egna redaktioners arbete. Programföretagens yttranden kan 
därför knappast ensamma utgöra grund för en objektiv bedömning av 
sakläget, men det gör de ändå.

Mot bakgrund av dessa slutsatser måste besluten i GRN ifrågasättas. 
Det som nämnden är satt att pröva – sakligheten – kan inte bedömas 
utan en ordentlig genomlysning av sakläget. Ändå görs ingen sådan.

Med den metod som GRN använder finns ingen effektiv kontroll av 
att programbolagen följer kravet på saklighet som regering och riksdag 
ställt upp. Det går inte att dra slutsatsen att de få fällningarna i GRN är 
ett bevis på att SVT och SR lever upp till kraven.

De som drabbas av bristerna är dels de som i publiceringarna pekas 
ut som exempelvis brottsliga, misslyckade eller tvivelaktiga, dels all-
mänheten/publiken som blivit felinformerad. 

Ett par tankar om opartiskhet
När det gäller opartiskheten har Timbro Medieinstitut tidigare upp-
märksammat hur den prövningen fungerar i Granskningsnämnden. 
GRN gör i princip aldrig granskningar av flera oberoende publiceringar 
i samma ämne utspridda över en längre tid. Det är oklart varför, efter-
som nämnden formellt har den möjligheten. Ett problem med opar-
tiskheten är hur SR och SVT över tiden ständigt återkommer till vissa 
problemformuleringar, men avstår från andra relevanta perspektiv.

Det gör att nämndens prövning av opartiskhet kan ifrågasättas, ef-
tersom det ofta är just ett ensidigt urval av problemformuleringar och 
källurval över tid, i många inslag, som är problematiskt. Det kan vara 
naturligt att enskilda inslag lutar starkt åt något håll i en tydlig vinkel, 
men inte att nio av tio har samma tendens, när andra perspektiv är 
relevanta för att förstå sammanhanget. 

Ett aktuellt exempel på detta är SR:s rapportering av tomtocku-
pationen i Malmö hösten 2015, som TMI tidigare har skrivit om. Ett 
perspektiv dominerade totalt i Sveriges Radios rapportering, medan 
andra, minst lika relevanta, perspektiv saknades helt. Sveriges Radio 
Malmöhus nyhetschef David Rasmusson var delvis självkritisk när TMI 
intervjuade honom.11

SR anmäldes till GRN av en privatperson som menade att rappor-
teringen i Sveriges Radio Malmöhus var snedvinklad från och med att 
det stod klart att Malmö stad beslutat att lägret skulle rivas, att det 
enbart var ”vänsterradikala” som fått komma till tals och att ”P4 Radio 

11.	 <http://timbro.se/timbro-medieinstitut/artiklar/ensidigt-om-tomtockupation-i-malmo>, 
läst 2016-03-29.



14

Malmöhus har varit partiska dvs inte skött sina åtagande enligt Sveri-
ges Radios regler”. 

Ordföranden i GRN beslutade att inte pröva anmälan över huvud 
taget. Det ges ingen närmare förklaring annat än det standardmässiga 
”autosvaret” i ett mejl till anmälaren:

Anmälningar och synpunkter från allmänheten är viktiga som under-
lag för nämndens tillsynsarbete. Enligt Myndigheten för radio och 
tv:s instruktion ska nämndens granskning främst avse de anmälning-
ar vars prövning bidrar till effektiv kontroll och en god efterlevnad 
av gällande regler. Frågor av principiell betydelse eller som berör en 
enskilds personliga intressen eller liknande intressen för företag ska 
dock alltid prövas. För att effektivt utnyttja myndighetens och gransk-
ningsnämndens resurser behöver dock nämnden prioritera vissa 
anmälningar. Detta innebär att alla anmälningar inte kan prövas.

Behövs GRN?
SR, SVT och Tidningsutgivarna (TU) med flera, har gemensamt via 
branchorganisationen Utgivarna föreslagit att Myndigheten för radio 
och TV ska fråntas uppgiften att granska bland annat saklighet och 
opartiskhet som i stället ska läggas på en medieombudsman.12 Medie-
ombudsmannen skulle vara en variant på Pressombudsmannen, och 
inte en myndighet.

Utgivarnas motiv till förslaget är i första hand att systemet för etisk 
prövning av medier ska bli mera heltäckande och enklare att förstå för 
allmänheten. Förslaget lämnades till regeringen för snart ett år sedan, 
men inget tycks ha hänt och Utgivarna protesterar nu mot den lång-
samma hanteringen.

Det kan också på principiella grunder ifrågasättas om det är lämp-
ligt att en myndighet bedömer journalistik på det sätt som sker i GRN. 
Det borde vara självklart att medier – med grundlagar som både skydd 
och gränssättning för vad som får publiceras – ska kunna agera helt 
oberoende av den politiska makten. Så är det inte eftersom den poli-
tiska makten genom GRN lägger sig i vad som får publiceras utöver vad 
grundlagarna reglerar. 

Eftersom politiker vet att det är olämpligt att de lägger sig i journa-
listiken, men ändå gör det via GRN, har ett mycket ambivalent förhål-
lande skapats. Politikerna både vill och vill inte styra. Det är inget bra 
utgångsläge för en effektiv förvaltning. 

Det skulle kunna bli bra med en Medieombudsman, men då krävs 
det inte bara en organisatorisk förändring utan även en översyn av hur 
reglerna tillämpas, det har den här rapporten visat.

Det finns i dag ett par fördelar med GRN jämfört med Pressom-
budsmannen/Pressens Opinionsnämnd, och dessa måste värnas vid en 
eventuell förändring:

12.	<http://www.utgivarna.se/pressrum/pressmeddelanden/337-historiskt-beslut-for-medie
etiken>, läst 2016-03-29.



15

◊	 Till GRN kan vem som helst anmäla vilka inslag som helst. Till 
Pressombudsmannen kan bara den som är personligen berörd anmäla, 
och bara i vissa specifika fall juridiska personer. Det gör att flera fall – 
exempelvis några i denna rapport – inte hade prövats alls om Pressom-
budsmannens principer gällt. 

◊	 Handlingar i GRN blir offentliga, medan huvuddelen av Pressombuds-
mannens beslut hemlighålls, det vill säga de som avskrivs utan att 
behandlas i Pressens Opinionsnämnd. Konkret innebär det att en mot-
svarande analys av PO-beslut – liknande den som gjorts av GRN-beslut 
i denna rapport – inte låter sig göras, vilket är en klar brist.

Metod och material 

TMI har, med hjälp av sökmotorn på GRN:s hemsida, valt ut åtta rele-
vanta fall (case) som rör frågan om saklighet. Samtliga beslut har varit 
friande. I en del av fallen har flera sakfrågor anmälts, och TMI har då 
fokuserat på den sakfråga som bedömts vara central för att avgöra sak-
ligheten i de aktuella besluten. TMI har i de fallen gjort en utredning av 
varje utvald sakfråga, och har strävat efter att nå en så korrekt bild som 
möjligt. Utredningsarbetet har huvudsakligen bestått av att kontrollera 
de källor som angivits i programföretagens yttranden och att från an-
dra relevanta källor nå ökad klarhet. 

Att utreda sakläget kan kräva en omfattande utredning. Det är möj-
ligt att TMI i detta arbete inte har nått ända fram till en tillfredsstäl-
lande beskrivning av sakläget. Det skulle i så fall stärka vår slutsats: 
om inte TMI:s utredning är tillräcklig, så är definitivt inte GRN:s det.

Varje fall inleds med en kort sammanfattning av bristerna i GRN:s 
bedömning följt av en beskrivning av själva inslaget, en beskrivning 
av anmälan, sammanfattning av yttrandet från SR eller SVT13, GRN:s 
beslut, TMI:s utredning av sakläget och till sist en sammanfattande 
kommentar. 

Materialet för varje case utgår från de allmänna handlingar som 
finns tillgängliga hos Myndigheten för radio- och TV. För att utreda 
sakläget har TMI utgått från de källor som anges i anmälarens respek-
tive programbolagens inlagor, nyhetsartiklar, utredningar och inter-
vjuer. Källmaterialet kan dels begäras ut av Myndigheten för radio och 
TV och dels återfinnas i noter.

13.	 I vissa fall har inte GRN begärt in ett yttrande från SR eller SVT. 



16

Case 1: SR dömer ut reform för 
andrahandsuthyrning utan saklig grund
Inslag om misslyckad reform för andrahandsuthyrning. Sänt 2015-02-
05 i Ekonyheterna och Stockholmsnytt i P4 Stockholm.

Sammanfattning

Som stöd för sin publicering refererar Sveriges Radio till vad en poli-
tiker skrivit och sagt i andra publiceringar, men referaten är kraftigt 
missvisande, för att inte säga vilseledande. GRN menar att Sveriges 
Radio i sitt yttrande visat grund för det som påstods i sändningen och 
friar.

Inslagen

I inslagen konstaterar SR att den förra regeringens reform att förenkla 
för andrahandsuthyrning inte uppnått sitt syfte, nämligen att få ned 
hyrorna för andrahandslägenheter. I de anmälda inslagen säger report-
rarna följande:

Ekonyheterna 2015-02-05

– Regeringen öppnar för att förändra uthyrningsreglerna på bostadsmark-
naden. Den förra regeringen genomförde flera åtgärder för att underlätta 
andrahandsuthyrning med tanke att det skulle pressa ned andrahandshy-
rorna men P4 Radio Stockholms granskning visar att så har det inte blivit, 
tvärt om har andrahandshyrorna ökat kraftigt på Stockholms bostads-
marknad.

Stockholmsnytt 2015-02-05

– De senaste dagarna så har P4 Radio Stockholm granskat den överhet-
tade bostadsmarknaden och det visar sig att förra regeringens åtgärder 
för att öka utbudet och minska hyrorna inte fungerat som det var tänkt. 
Det finns något fler bostäder som hyrs ut nu men hyresnivåerna har inte 
dämpats. De har i stället ökat så mycket att det på flera håll börjat köpas 
lägenheter bara för att hyras ut dyrt med vinst. 

Anmälan

Anmälaren anser att SR felaktigt utmålade förändringen av reglerna 
för andrahandsuthyrning som ett misslyckande, och hänvisade till en 
krönika i Expressen av Patrik Kronqvist.14 I krönikan kritiserar Kron-
qvist SR:s rapportering och skriver följande: ”(S)yftet med lagändring-
arna var aldrig att hyrorna skulle bli lägre – det är en ren halmgubbe. 
Tanken var i stället att fler lägenheter skulle frigöras när ägarna fick lov 
att även kompensera sig för kapitalkostnader.”

SR:s yttrande

SR anför att syftet med reformen om andrahandsuthyrning var att få 
fram fler lediga bostäder, som i sin tur skulle leda till att hyresnivåerna 

14.	<http://www.expressen.se/ledare/bostadsministern-gar-pa-srs-hyresbluff/>, läst 2016-03-
29.



17

skulle påverkas. Stödet för detta påstående är två citat från dåvarande 
bostadsministern Stefan Attefall i Expressen Debatt respektive en in-
tervju med Svenska Dagbladet (SvD): ”Om fler bostäder blir tillgängliga 
motverkas också höga hyror …” (Expressen)15 samt ”Och ju fler lägen-
heter vi får ut kommer det också motverka orimliga hyror” (SvD).16 

SR menar att detta i dagligt tal skulle kunna formuleras som att hy-
rorna skulle ”minska” respektive ”pressas ned”, vilket var de exakta for-
muleringar som användes i inslagen. Dagen innan de anmälda inslagen 
sändes intervjuades även Attefall i P4 Stockholm och ska då, enligt SR, 
uttryckligen ha sagt att tanken med reformen skulle ha varit att dämpa 
hyresutvecklingen.17

SR anför vidare att Stockholms Handelskammare var en av de be-
dömare som förutspådde att 40 000 lägenheter skulle bli tillgängliga i 
Stockholms län som en effekt av reformen. I ett av inslagen intervjua-
des även KTH-professorn Hans Lind som menade att endast 7 000 bo-
stadsrätter omfattades av regelförenklingarna och att inte ens så många 
hade hyrts ut. Lind sade i inslaget att ”(D)et fanns de som trodde att det 
skulle komma ut jättemånga lägenheter, så många att hyrorna skulle 
hållas nere och därför skulle man inte behöva bygga någonting … Den 
bedömningen var ju helt fel.”

Mot bakgrund av bland annat Hans Linds kommentar fanns det 
stöd för påståendet att regelförenklingarna inte ”fallit så väl ut som 
politikerna hoppades”, argumenterar SR i sitt yttrande. 

Granskningsnämndens bedömning

Granskningsnämnden konstaterar kort att SR:s yttrande visat att det 
finns grund för påståendet att syftet med regelförändringarna var att 
”ett ökat utbud av andrahandslägenheter skulle minska bostadsbristen 
och motverka höga hyresnivåer” och att yttrandet dessutom visar att 
reformen inte fungerade som det var tänkt. Därmed strider inte insla-
gen mot kravet på saklighet. 

Sakläget

I inslaget där Attefall enligt SR:s yttrande uttryckligen ska ha sagt att 
tanken med reformen skulle ha varit att dämpa hyresutvecklingen sä-
ger han följande18:

Attefall: ”Det har blivit fler lägenheter som har kommit ut. Sen har 
väl hyrorna på framförallt kanske smålägenheter stigit, men jag tror 
också man ska vara ärlig och säga att många tog ut de här hyrorna tidi-
gare, men då skyltade man inte med det för då var det olagligt.”

15.	 <http://www.expressen.se/debatt/gor-det-enklare-att-hyra-ut-bostadsratter/>, läst 2016-03-
29.

16.	<http://www.svd.se/lattare-att-hyra-ut-i-andra-hand>, läst 2016-03-29.

17.	 <http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=6085615>, läst 2016-03-
29.

18.	<http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=6085615>, läst 2016-03-
29. Not: Detta är det inslag som finns tillgängligt på SR:s hemsida. 



18

Reporter: ”Men hyrorna har inte gått ned, var det så ni hade tänkt 
er att det skulle bli?”

Attefall: ”Jag vet att det har diskuterats, att det funnits en del som 
sagt att det ska bli 40 000 lediga lägenheter och så, det har inte va-
rit regeringens bedömningar. Det grundar sig på undersökningar som 
Handelskammaren har gjort utifrån att alla regler ska tas bort för alla 
typer av lägenheter, och det har aldrig varit avsikten.”

Attefall säger aldrig att syftet med regelförenklingarna skulle ha va-
rit att dämpa och ännu mindre att minska andrahandshyrorna. 

Vidare är det citat av Attefall i Expressen Debatt som SR hänvisar 
till taget ur sitt sammanhang. Detta framkommer när man läser styck-
et i sin helhet19:

Sajten Blocket rapporterar att utbudet i Stockholms län växte med 
cirka 22 procent under 2013 jämfört med 2012, och totalt i riket 
ökade utbudet med 11 procent. Även Svenska Dagbladet har med sin 
Hyreskollen rapporterat att antalet lägenheter till uthyrning har ökat 
betydligt. Detta är precis vad regeringen hoppades att uppnå med sin 
reform. På det här sättet har många lägenheter som inte utnyttjades 
ordentligt kunnat komma till användning för dem som behöver det. 
Den hyra som uthyraren begär har visserligen också ökat, men inte 
alls i samma utsträckning som antalet lägenheter som hyrs ut. Och om 
ännu fler lägenheter blir tillgängliga motverkas också höga hyror … 

Intervjun i SvD är även den tagen ur sitt sammanhang. Artikeln hand-
lar huvudsakligen om att det ska bli enklare för bostadsrättsinnehavare 
att hyra ut i andrahand:

Samtidigt som det blir svårare för bostadsrättsföreningarna att mot-
sätta sig en andrahandsuthyrning föreslår regeringen att bostadsrätts-
föreningen ska få rätt att ta ut en liten avgift som kompensation för 
eventuellt merarbete. … Nu har Attefall kommit överens med de tre 
stora bostadsrättsorganisationerna, HSB, Riksbyggen och Bostadsrät-
terna, som åtagit sig att informera sina föreningar och också ta fram 
nya stadgar för att matcha de nya reglerna. – Och ju fler lägenheter 
vi får ut kommer det också att motverka orimliga hyror. Utbudet av 
lägenheter har också ökat mycket snabbare än hyrorna, även i Stock-
holms innerstad, och ute i landet är det definitivt en succé när det 
gäller antalet lägenheter som kommit ut till uthyrning, säger Attefall.20

Vidare står det ingenting om att syftet med reformen skulle vara att 
dämpa eller minska andrahandshyrorna, i det delbetänkande den förra 
regeringen lade fram om regelförenklingar för andrahandsuthyrning.21

Kommentar

SR har felaktigt återgivit vad den förre bostadsministern sagt, och det 
har GRN inte insett. Publiceringen innehöll en betydelsefull osaklighet 
men GRN friade. 

19.	<http://www.expressen.se/debatt/gor-det-enklare-att-hyra-ut-bostadsratter/>, läst 2016-03-
29.

20.	<http://www.svd.se/lattare-att-hyra-ut-i-andra-hand>, läst 2016-03-29.

21.	<https://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utredningar/Statens-offentliga-utredning-
ar/Delbetankande-av-Hyresbostadsu_H0B325/?html=true>, läst 2016-03-29.



19

Case 2: SR rapporterar missvisande om ökning av 
visstidsanställningar
Inslag om påstådd ökning av visstidsanställningar i Sverige. Sänt 2015-
02-24 och 2015-02-25 i Lunchekot och Studio Ett.

Sammanfattning

Sveriges Radio väljer i sitt yttrande ut mätpunkter i en dataserie som 
stödjer den publicistiska vinkeln i det anmälda inslaget, men som ger 
en missvisande bild av verkligheten. De missvisande mätpunkterna lig-
ger också till grund för den rättelse som sändes. GRN friar utan att 
kommentera sakläget.

Inslaget

Inslaget i Lunchekot inleds med att nyhetsuppläsaren säger följande: ”
De tidsbegränsade anställningarna ökar, det visar SCB:s nya rap-

port”, följt av en intervju med en representant från LO som kritiserar 
anställningsformen. 

Nyhetsuppläsaren säger senare i inslaget: 

Hotell och restaurang, Handels och Kommunal är fackförbund som 
har hög andel medlemmar med tidsbegränsade anställda. Lagänd-
ringen 2007 då allmän visstid infördes kritiseras av många som en av 
anledningarna till att man nu har fler anställningar per timme och så 
kallat sms-jobb.

I inslaget som sändes i Studio Ett säger reportern följande:

Flera fackförbund menar ju att den stora ökningen av sådana här 
tidsbegränsade anställningar är sedan införandet av en sådan här så 
kallad allmän visstid för några år sedan. Det gäller de allra sämsta 
uppdragen och de oroas över de ungas arbetssituation och arbetsvill-
kor.

Samt lite senare i inslaget:

Sedan allmän visstid infördes 2007 har fler, framförallt unga vuxna, 
gått på tidsbegränsad anställning. Det innebär att de kan ha uppdrag 
på några veckor, en dag eller några timmar under en arbetstopp. 
Facken, framförallt Handels, Kommunal och Hotell och Restaurang 
har ifrågasatt allmän visstid.

Efter att Medierna i P1 i ett program uppmärksammat hur SR hanterat 
SCB:s statistik sändes även ett beriktigande den 13 mars 2015:

Så läser vi upp en rättelse, som vi ska göra, och det handlar om Studio 
Ett den 25 februari där det uppgavs att de tidsbegränsade anställ-
ningarna ökat sedan 2007. Senare sägs i inslaget att detta framförallt 
gällde unga vuxna. De uppgifterna är fel. Korrekt är dock att den to-
tala andelen med tidsbegränsade anställningar är högre i den senaste 
siffran från år 2014 jämfört med 2009. 

Anmälan

Anmälan i sin helhet: ”Jag vill anmäla inslaget av Susanna Einerstam 
som åsidosatte reglerna för saklighet genom att ge en missledande re-
presentation av statistisk information om visstidsanställningar.” An-



20

mälaren länkade även till Ekots egna uttalanden om rapporteringen 
och Medierna i P1:s granskning.22 

SR:s yttrande

I inslaget som sändes i Lunchekot anser SR att det finns stöd för påstå-
endet att det har skett en ökning av visstidsanställningar; från 2009 till 
och med 2014 sker det en ökning från 14,8 till 16,7 procent. Ser man på 
ökningen från 1987 fram till 2014 ser man en tydlig ökning från 12 till 
drygt 16 procent av alla anställda i åldern 16–24 år. I det omdebatterade 
intervallet 2007–2014 ser man i absoluta tal en ”mycket liten ökning” 
och andelen tidsbegränsade anställningar har inte ökat. Men i inslaget 
nämns ingen mätperiod över huvud taget och därför finns det en grund 
för påståendet att det har skett en ökning av visstidsanställningar totalt 
sett, menar SR.

Inslaget i Studio Ett är enligt SR missvisande. Citatet ”Sedan all-
män visstid infördes 2007 har fler, framförallt unga vuxna, gått på 
tidsbegränsad anställning” innehåller ett sakfel då varken antalet i ab-
soluta tal eller andel som haft denna typ av anställning har ökat bland 
unga vuxna under denna tidsperiod.

Mot bakgrund av att påståendena i Studio Ett inte var korrekta 
sändes en rättelse den 13 mars. Anledningen till att det dröjt var att 
det först efter mediernas granskning framkommit att hanteringen av 
SCB:s statistik inte hanterats korrekt. 

Granskningsnämndens bedömning

Granskningsnämnden friar de anmälda inslagen i Studio Ett med moti-
veringen att SR, efter att ha blivit uppmärksammad på felaktigheterna i 
uppgifterna, sände ett beriktigande den 13 mars. 

Vidare anser Granskningsnämnden att inslaget i Lunchekot, mot 
bakgrund av det SR anför i sitt yttrande, inte strider mot kravet på sak-
lighet.

Sakläget

Rubriken för SCB:s rapport är Tidsbegränsade anställningar – en vanlig 
ingång till arbete. Rapporten konstaterar att antalet tidsbegränsade an-
ställningar har ökat något för perioden 2005–2014, men sett som andel 
av alla anställda har endast marginella förändringar skett under sam-
ma tidsperiod. Vidare slår SCB fast att tidsbegränsade anställningar är 
en vanlig ingång till arbete, och att det förklarar varför anställningsfor-
men är vanligare bland unga och utrikes födda som gör sitt inträde på 

22.	<http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=4097&grupp=14434&artik
el=6111024> samt <http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/511293?programid=2795>, läst 2016-
03-29.



21

arbetsmarknaden. Huvudbudskapet i rapporten är att anställningsfor-
men är en väg in till arbete för många människor.23 

Så här ser statistiken ut för andelen visstidsanställda i åldern 16–64 
år för åren 1995-201424:

Kommentar

SR misstolkar SCB:s statistik och ger en bild av att tidsbegränsade an-
ställningar är en anställningsform som blir vanligare. För den som lyss-
nar på inslagen går det inte att dra någon annan slutsats än att det är en 
pågående utveckling.

Efter Medierna i P1:s granskning väljer SR att sända ett beriktigan-
de som inte förtydligar någonting. Som diagrammet ovan visar varierar 
andelen visstidsanställda visserligen någon procent år från år. Däremot 
har det inte skett någon trendmässig förändring av andelen visstidsan-
ställningar på 20 år. För lyssnarna är det därmed fortfarande oklart om 
det faktiskt pågår en ökning av andelen visstidsanställningar eller inte. 
Trots det anser Granskningsnämnden att beriktigandet är tillräckligt 
för att fria inslaget i Studio Ett. 

I inslaget som sändes i Lunchekot får lyssnaren bilden att det är 
andelen visstidsanställningar som har ökat trendmässigt. Ändå väljer 
Granskningsnämnden att gå på SR:s linje, och friar inslaget eftersom 
det inte anges någon mätperiod. Någon närmare motivering anges inte. 

23.	<http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Arbetsmarknad/Arbets-
kraftsundersokningar/Arbetskraftsundersokningarna-AKU/23265/23272/Behallare-for-
Press/385694/>, läst 2016-03-29.

24.	Graf: Svenskt Näringsliv 2016 på begäran av TMI.



22

Case 3: SVT anklagar Volvo för att undvika att 
betala bolagsskatt 
Inslag om att Volvo inte betalar bolagsskatt i Sverige. Sänt i Aktuellt 
2012-03-01 och 2012-03-23. 

Sammanfattning

SVT ger i ett inslag en entydig bild av att ett företag trixat med skatte-
betalningar, men argumenterar i sitt yttrande för att det inte var SVT:s 
avsikt att skapa ett intryck av att företaget försökt komma undan skatt. 
GRN tycker att SVT:s beskrivning i inslaget är ”något förenklad” och 
att uttalandet att företaget infört ”ett nytt sinnrikt skattesystem” var 
tillspetsat, men friar.

Inslaget

Aktuellt 2012-03-01. Inslaget inleds med att reportern säger följande:

Trots rekordvinst på 15 miljarder betalar Sveriges största företag 
Volvo knappt någon bolagsskatt i Sverige. … Och vi ska börja med 
Volvo som har infört ett nytt sinnrikt skattesystem som gör att bolaget 
kan utnyttja förluster runt om i världen för att slippa betala bolags-
skatt i Sverige. Och det är förklaringen till att Volvo under många år 
inte behöver betala skatt i Sverige, trots miljardvinster och det här 
upprör många.

Aktuellt 2012-03-23. Tre veckor senare sände SVT ett beriktigande som 
löd:

I ett inslag i Aktuellt den 1 mars om Volvo och den svenska bolags-
skatten sa vi att Volvo infört ett nytt sinnrikt skattesystem som gör att 
bolagen kan utnyttja förluster runt om i världen för att slippa betala 
bolagsskatt i Sverige. Vi vill förtydliga att Volvo tillämpat en laglig 
modell för att betala skatt i Sverige. Enligt den modellen kan Volvo 
använda förluster från bolag runt om i världen och därför har Volvo 
de senaste åren inte behövt betala bolagsskatt i Sverige, trots miljard-
vinster.

Anmälan

Enligt Volvo råder det inget tvivel om att inslaget vill ge bilden av att 
företaget medvetet har ägnat sig åt att undvika att betala skatt i Sverige. 
Den transferprismodell som SVT beskriver som ”ett nytt sinnrikt skat-
tesystem”, infördes redan i slutet av 1990-talet av Volvo och är godkänd 
av Skatteverket samt följer OECD:s riktlinjer. Enligt Volvo var bakgrun-
den till att företaget införde modellen ökade krav från både svensk och 
internationell lagstiftning och inte, som SVT påstår i sitt yttrande, ett 
eget initiativ. 

Enligt Volvo kan företaget heller inte välja i vilka länder vinsterna 
ska beskattas, eftersom koncernen är hänvisad till att följa upprättade 
avtal. Beriktigandet som SVT sände (se ovan) var även det vilseledande, 
då det fortfarande antyddes att Volvo endast använder förluster utom-
lands för att undvika skatt i Sverige. Sanningen är enligt Volvo att både 
förluster och vinster gjorda utomlands förs till Sverige för beskattning. 



23

SVT:s yttrande

SVT menar att inslaget var en del av en större granskning, där redaktio-
nen för Rapport och Aktuellt undersökt 20 av de största svenska bola-
gen för att ta reda på hur mycket bolagsskatt de betalade i Sverige 2010. 
Volvo visade sig då vara ett av de företag som inte betalade bolagsskatt 
i Sverige, trots att det redovisat en vinst. SVT hävdar i sitt yttrande att 
grundregeln i svensk lagstiftning är att företag enbart ska kunna göra 
avdrag för förluster i sin svenska verksamhet, och att förluster gjorda 
utomlands inte får föras till Sverige. SVT menar att dessa regler även 
gällde för Volvo innan företaget på eget initiativ började tillämpa den 
modell som inslaget handlade om, och därmed kunde företaget börja 
utnyttja förluster gjorda utomlands. 

Vidare menar SVT att även om Volvo följer OECD:s riktlinjer, så 
var det inget som hindrade företaget att självt utforma systemet på ett 
sätt som passar dem, och i vilka länder Volvo vill betala mycket res-
pektive lite skatt. När det i påannonsen sades att Volvo hade infört ett 
”nytt sinnrikt skattesystem som gör att bolaget kan utnyttja förluster” 
var avsikten, enligt SVT, inte att ge intrycket att Volvo medvetet hade 
undvikit att betala bolagsskatt. Därför sändes beriktigandet tre veckor 
senare där SVT förtydligade att Volvos skattemodell var laglig.

Granskningsnämndens beslut

Granskningsnämnden konstaterar att utgångspunkten för inslaget var 
att granska vilka konsekvenser Volvos skattemodell hade i Sverige. In-
slaget var också en del av större granskning av svenska företag och i 
vilken utsträckning de betalade bolagsskatt i Sverige. Ett inslag med 
denna utgångspunkt var förenligt med SVT:s sändningstillstånd. Vi-
dare ansåg nämnden inte att SVT:s ”något förenklade” beskrivning av 
Volvos transferprismodell stred mot kravet på saklighet. Uttalandet i 
inslaget om att företaget infört ”ett nytt sinnrikt skattesystem” ansågs 
visserligen ”tillspetsat” men bedömdes inte heller vara osakligt. Slut-
ligen ansåg nämnden att beriktigandet som sändes efter inslaget inte 
bröt mot kravet på saklighet. 

Sakläget

Enligt Volvo följer bolaget sedan slutet av 1990-talet OECD:s och Skat-
teverkets riktlinjer vad gäller så kallad internprissättning. På Skatte-
verkets hemsida står det att dessa riktlinjer har tagits fram av OECD i 
syfte att förenkla för bolag verksamma i flera länder att betala rätt skatt 
i rätt land.25 Richard Arvidsson, professor i juridik vid Handelshögsko-
lan i Stockholm, konstaterade i en intervju med den mediegranskande 
sajten Second Opinion att det länge hävdats att multinationella företag 

25.	<https://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/skatter/internationellt/internprissattn
ing.4.3dfca4f410f4fc63c8680005982.html>, läst 2016-03-29.



24

använder felaktiga internpriser för att undvika beskattning, men att 
ingen har kunnat presentera belägg för att så är fallet.26 

Kommentar

SVT och Volvo har två helt olika versioner av huruvida företaget har 
möjlighet att styra över i vilka länder man ska skatta för vinster och 
förluster. SVT menar att det inte var tänkt att inslaget skulle ge en bild 
av att Volvo medvetet försökt undvika bolagsskatt, och att beriktigan-
dets syfte var att förtydliga detta. SVT:s förklaring är på gränsen till 
häpnadsväckande, och väcker frågan varför det i så fall var av intresse 
att rapportera om Volvos ”sinnrika skattesystem” från början. 

SVT:s val att beskriva Volvos skattesystem med ordet ”sinnrikt” ger 
även ett tydligt intryck av att företaget medvetet försökt undvika bo-
lagsskatt. 

Granskningsnämnden väljer att gå helt på SVT:s linje utan att själv 
utreda den i sammanhanget avgörande frågan: har Volvo möjlighet att 
självt styra över i vilket land företaget ska betala skatt? Det är svårt 
att sluta sig till varför SVT:s argument uppfattas som så trovärdiga att 
frågan inte behöver undersökas närmare, eftersom Granskningsnämn-
den inte motiverar detta i sitt beslut. Vidare är det orimligt att Gransk-
ningsnämnden bedömer SVT:s beskrivning av Volvos transferprismo-
dell som endast ”något förenklad”, då den i själva verket är missvisande.

26.	<http://www.second-opinion.se/energi/view/2529>, läst 2016-03-29.



25

Case 4: SVT pekar ut företag som ”ockrare”
Inslag om ockerlagstiftningen och ”snabblån”. Sänt 2012-09-05 i Ak-
tuellt.

Sammanfattning

SVT pekar i en sändning ut ett företag som ockrare. I sitt yttrande be-
möter SVT anmälan med att det tydligt framgår att företaget inte har 
fällts för brottet, men bemöter inte frågan om grunden för ockeran-
klagelsen. GRN konstaterar att inslaget kunde ge intrycket av att fö-
retagets räntor var problematiska ur ett juridiskt perspektiv men friar, 
och menar att företaget medverkade i inslaget och fick kommentera 
räntesatserna. Företaget fick dock inte bemöta den ogrundade ockeran-
klagelsen. 

Inslaget

Inslaget handlar om problemet med företag som ägnar sig åt så kallade 
snabblån, vars effektiva ränta kan uppgå till flera tusen procent, samt 
att det finns en inhemsk lagstiftning mot ocker som inte tillämpas i 
Sverige. 

Inslaget i Aktuellt den 5 september 2012 inleds med att reportern 
säger följande:

– Aldrig tidigare har så många hamnat hos kronofogden på grund 
av snabblån eller så kallade sms-lån. De här lånen kan ha en effektiv 
årsränta på flera tusen procent. En granskning som SVT gjort visar att 
ockerlagen inte används, den senaste fällande domen kom för 17 år 
sedan … 

Sedan följer en intervju med kreditbolaget Folkias vice VD, som får 
svara på reporterns frågor och förklara varför den effektiva räntan på 
sms-lånen blir så hög. Efter det visas ett klipp från en svartvit film på 
en man som stryker omkring i en gränd:

Reporter: – I alla tider har det funnits folk som försörjt sig på att låna 
ut pengar till mycket hög ränta, procentare kallades de förr och var 
illa sedda. … Fortfarande har vi en lag som förbjuder ocker, utan att 
ange en viss nivå eller procent, men orimligt höga räntor är förbjudet. 
Men trots att det numera är vanligt med räntor på flera tusen procent 
fälls ingen för ränteocker. 

Därefter refererar reportern till en HD-dom som har slagit fast att det 
är ocker att ta ut 132 procents ränta på ett ettårslån, och konstaterar att 
det sedan dess inte väckts ett enda åtal på 17 år. Sedan intervjuas en 
överåklagare, som bland annat säger att polis och åklagare är medvetna 
om att det förekommer osund kreditgivning, och att det vore bättre om 
detta sköttes av Konsumentverket. 

Inslaget avslutas med att brottsbalkens bestämmelse om ocker visas 
i bild, samtidigt som reportern säger:

– Den ligger där alldeles oanvänd, ockerlagen, medan räntorna som 
erbjuds människor i ekonomisk knipa kryper upp i tiotusentals pro-
cent. Den moderna procentaren behöver inte längre smyga omkring 



26

i gränderna, han verkar numera från centrala kontorsfastigheter. Och 
Folkias utlåningsräntor på flera tusen procent har gett en marknads-
föringsbudget som fört dem ända in i folkhemmets hjärta.

Anmälan

Folkia ansåg att inslaget gav ett intryck av att företaget erbjöd en pro-
dukt som utgjorde ocker. Eftersom ocker är en straffbelagd handling 
uppfattade företaget utpekandet som ”extra ordinärt”. Folkia menade 
att det är upp till domstolen att pröva brottsliga handlingar, vilket inne-
bär att det skulle krävas en noggrann genomgång av varje enskilt fall 
för att någon ska kunna dömas för ocker. 

I inslaget gavs däremot en bild av att endast tillhandahållandet av 
lån över en viss procentsats och oberoende av andra sakförhållanden 
skulle räcka för att företaget skulle fällas, om fallet bara prövades i en 
domstol. 

SVT:s yttrande

SVT menade att de anmälda inslagen var en del av en större gransk-
ning av snabblån, de höga räntorna på dessa lån och konsekvenserna av 
dem, och att ämnet låg väl inom ramen för programbolagets uppdrag. 
Granskningen visade en fördubbling av antalet snabblåneföretag på 
fem år, och att lånen blivit en skuldfälla för många människor. 

Vidare ansåg SVT att det framgick mycket tydligt att Folkia inte var 
det enda företaget som erbjöd snabba lån till höga räntor. SVT menade 
även att det tydligt framkom att ingen, varken Folkia eller något annat 
bolag som tillhandahåller snabblån, har gjort sig skyldig till ocker då 
det inte skett någon prövning i domstol på 17 år. 

Granskningsnämndens bedömning

Nämnden konstaterar att fokus för inslaget var att det fanns en lagbe-
stämmelse om ocker som inte användes, trots att fler och fler männ-
iskor hamnade hos Kronofogden på grund av lån med höga räntor. In-
slagets karaktär låg enligt nämnden väl i linje med SVT:s skyldigheter 
enligt § 9 i sändningstillståndet. 

Folkia utgjorde i inslaget ett exempel på företag som erbjuder snabb-
lån. Uttalandena om att ingenting gjordes för att förhindra ocker, till-
sammans med den efterföljande rapporteringen om företaget, kunde 
ge intrycket av att Folkias räntor var problematiska ur ett juridiskt per-
spektiv. Men nämnden konstaterar vidare att en företrädare för Folkia 
medverkade i inslaget, och fick ge sin kommentar om företagets ränte-
satser. Därmed ansågs inslaget inte strida mot kravet på saklighet. 

Sakläget

Ocker definieras i svensk lag som följande:

Den som vid avtal eller någon annan rättshandling begagnar sig av 
någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning till att 
bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till vederla-



27

get eller för vilken vederlag inte skall utgå, döms för ocker till böter 
eller fängelse i högst två år.

För ocker döms också den som vid kreditgivning i näringsverksam-
het eller i annan verksamhet, som bedrivs vanemässigt eller annars i 
större omfattning, bereder sig ränta eller annan ekonomisk förmån, 
som står i uppenbart missförhållande till motprestationen.27

I HD-domen som SVT refererar till dömdes mycket riktigt en kredit-
givare för ränteocker, där den effektiva räntan var 132 procent för ett 
totalt belopp på 4 000 kr. HD slog dock fast att: ”Vid bedömning av 
om det föreligger ett uppenbart missförhållande mellan en kredit och 
vederlagt för densamma kan emellertid den samlade kreditkostnaden 
uttryckt som effektiv ränta bli missvisande såtillvida att för krediter 
avseende lägre belopp med kort löptid en viss nominellt sett mindre 
ersättning kan motsvara en mycket hög årsränta utan att det därför är 
rimligt att bedöma transaktionen som ockermässig.”28 Nivån på den 
effektiva räntan kan alltså inte ensamt avgöra om det föreligger rän-
teocker. 

Kommentar

I inslaget ger SVT en otvetydig bild av att de produkter Folkia erbjuder 
utgör ränteocker, och att företaget skulle dömas för brottet om myn-
digheterna valde att pröva detta i domstol. SVT:s tes bygger på att den 
effektiva räntan, på flera hundra eller till och med tusentals procent, är 
tillräckligt för att Folkias lån skulle utgöra ocker. Givet HD-domen står 
det dock klart att endast nivån på den effektiva räntan inte är tillräcklig 
för att bedöma om ränteocker har förekommit, och att den totala kre-
ditkostnaden kan bli missvisande uttryck som effektiv ränta om lånet 
är ett lägre belopp med kort löptid. Folkias verksamhet byggde just på 
mindre lån med kort löptid. 

Det är alltså långt ifrån självklart att Folkia skulle bli fällt för ocker 
i en domstol. Trots det har Granskningsnämnden inte själv undersökt 
hur sakläget är, utan väljer att gå helt på SVT:s linje. 

27.	Brottsbalken, kapitel 9, § 5.

28.	<https://lagen.nu/dom/nja/1995s430>, läst 2016-03-29.



28

Case 5: SVT rapporterar missvisande om 
tillgängligheten till medicin
Inslag om avregleringen av apoteksmarknaden. Sänt 2012-09-03 i Ak-
tuellt.

Sammanfattning

SVT gör gällande att tillgängligheten på receptbelagda mediciner har 
försämrats efter avregleringen, men inga belägg presenteras. Utan att 
inhämta yttrande från SVT friar GRN, och hänvisar till vad Reumati-
kerförbundets ordförande sade i inslaget: ”I inslaget intervjuades bland 
annat en företrädare för Reumatikerförbundet som ansåg att det hade 
blivit svårare att få tag på receptbelagda mediciner”, skriver GRN. Det 
är en felaktig beskrivning av vad ordföranden i Reumatikerförbundet 
sade i inslaget där hon uttryckte missnöje med att hon inte kunde få 
sina mediciner inom 24 timmar.

Inslaget

Inslaget handlar om avskaffandet av apoteksmonopolet och hur det 
har påverkat tillgängligheten på mediciner. Studioreportern säger 
följande:”Enklare och bekvämare. Så skulle det bli när Apoteket av-
reglerades. Men för många har det blivit svårare att få ut sin medicin.”

Lite senare säger studioreportern att reumatiker och allergiker har 
fått svårare att få tag på sin medicin ”i stället för lättare som det var 
tänkt”, enligt en granskning som SVT gjort. Därefter intervjuas ordfö-
randen för Reumatikerförbundet:

– Det här är ett stort apotek, trevlig personal och det finns hur 
mycket grejor som helst. Men det är ändå så att jag inte kan hämta ut 
mina läkemedel inom 24 timmar.

Reporter: – Vad tycker du om det?

Ordföranden för Reumatikerförbundet: – Jag tycker inte om det alls. 
Jag blir oerhört frustrerad för apoteken är ändå till för faktiskt oss 
som behöver receptbelagda läkemedel.

Lite senare i inslaget säger reportern följande:

Reumatikerförbundet, Astma- och Allergiförbundet och flera andra 
organisationer säger till SVT att det har blivit svårare att få tag på 
medicin på apoteken. Vi gick ut på fyra apotek, ett hos var och en av 
de största kedjorna med en lista på mediciner. … Inget av apoteken 
hade alla de fyra reumatikerläkemedel vi frågade efter.

Senare i inslaget säger studioreportern:

När den svenska apoteksmarknaden avreglerades för lite mer än två 
år sedan då var internationella storföretag och riskkapitalbolag snabbt 
framme. Flera hundra nya apotek öppnades och öppettiderna förläng-
des. Men samtidigt blev det färre mediciner bakom disken och mer av 
något helt annat framför disken.

Detta följs av att Apotekets reklam för smink och skönhetsprodukter 
visas i bild. Reportern citerar även en rapport från Statskontoret, som 



29

uppger att hälften av personalen på landets apotek säger att det har 
blivit svårare att expediera medicin direkt. 

Inslaget avslutas med en studiodiskussion med VD:n för Sveriges 
Apoteksförening, där reportern bland annat säger: ”Smink och krämer 
i överflöd men desto svårare att få tag i receptbelagd medicin. Ska det 
vara så här?” 

Anmälan

Anmälaren ansåg att inslaget inte problematiserade varför det förelåg 
svårigheter att få tag på medicin, utan antydde i stället okritiskt att 
detta berodde på avregleringen. Inslaget bröt därmed på kravet om sak-
lighet. Anmälaren anförde bland annat följande: Reportern försöker 
koppla samman det ökade utbudet av skönhetsprodukter med att lager-
hållningen på receptbelagda mediciner skulle ha försämrats, utan att 
kunna presentera ett enda bevis för detta. Reportern undersöker även 
tillgängligheten på reumatikerläkemedel i fyra apotek, och konstaterar 
att inget av dem har medicinen. Det säger ingenting om den generella 
tillgängligheten på läkemedel eftersom urvalet inte kan betraktas som 
representativt för apotekspopulationen som helhet. 

Anmälan sammanfattas med att det inte har belagts i inslaget att 
tillgängligheten för medicin faktiskt har försämrats och vad förkla-
ringen i så fall skulle vara. Reportern har bestämt sig för att orsaken 
är avregleringen och driver den tesen genom hela inslaget, utan att ha 
någon grund för detta. 

SVT:s yttrande

Inget yttrande har inhämtats av SVT.

Granskningsnämndens bedömning

Granskningsnämndens beslut i sin helhet:

Granskningsnämnden konstaterar att det framgick att utgångspunk-
ten för det aktuella inslaget var att SVT:s granskning visade att al-
lergiker och reumatiker hörde till dem som hade fått det svårare att få 
tag på läkemedel efter avregleringen av apoteksmarknaden. I inslaget 
intervjuades bland annat en företrädare för Reumatikerförbundet 
som ansåg att det hade blivit svårare att få tag på receptbelagda 
läkemedel. Vidare intervjuades företrädare för olika apotek som fick 
bemöta uppgifterna om tillgängligheten på receptbelagda läkemedel. 
Nämnden kan inte finna att reporterns förhållningssätt eller inslagets 
utformning i övrigt strider mot kraven på opartiskhet och saklighet i 
SVT:s sändningstillstånd.

Sakläget

Dagen efter att inslaget publicerats intervjuade TMI regeringens ut-
redare av apoteksmarknaden, Sofia Wallström. Hon sade då följande:

– De data vi har fått fram visar att tillhandahållandet i princip är oför-
ändrat jämfört med före omregleringen. Det handlar om att utvärdera 
dels graden av direktexpediering, alltså hur många som får sitt läke-
medel vid första besöket, dels den så kallade 24-timmarsregeln som 



30

innebär att läkemedel som inte finns direkt ska kunna levereras inom 
24 timmar om det inte finns beaktansvärda skäl.29

Kommentar

Trots en utförlig och initierad anmälan som visar på flera oklarheter 
i inslaget väljer Granskningsnämnden att skriva av ärendet, utan att 
utreda sakligheten i en enda av invändningarna som anmälan tar upp. 
Nämnden har inte begärt in ett yttrande från SVT.

Den som tittar på inslaget får intrycket att tillgängligheten för re-
ceptbelagda mediciner generellt har försämrats, och att detta beror på 
avregleringen. Men det presenteras inga belägg för att avregleringen 
faktiskt har lett till att tillgängligheten försämrats. I intervjun säger 
ordföranden för Reumatikerförbundet ingenting om själva avregle-
ringen. Det enda hon säger är att det är frustrerande att behöva vänta 
mer än 24 timmar på att få ut sin medicin. Reportern återger sedan att 
Reumatikerförbundet, Astma- och Allergiförbundet samt ”andra orga-
nisationer” har sagt att tillgängligheten försämrats, utan att presentera 
några fakta som stöder detta. Slutligen presenterar reportern en egen 
undersökning, vars utformning är så bristfällig att resultatet från den 
måste avfärdas. Det presenteras alltså inga konkreta belägg för att till-
gängligheten på medicin för reumatiker och allergiker har försämrats. 
Trots det anser Granskningsnämnden att SVT har visat att så är fallet. 

29.	<http://timbro.se/timbro-medieinstitut/artiklar/svt-har-inte-stod-for-apoteksvinklar>, läst 
2016-03-29.



31

Case 6: SR rapporterar missvisande om fattiga 
som inte har råd med medicin
Inslag om sjuka som inte har råd med att hämta ut medicin. Sänt 2012-
12-19 i Ekot.

Sammanfattning

SR berättar att fattiga är utelämnade till välgörenhet för att kunna be-
tala för mediciner. Anmälaren menar att detta är ett sakfel eftersom 
lagen ger rätt till kommunalt ekonomiskt bistånd. Inget yttrande från 
SR finns i beslutsunderlaget och GRN friar utan motivering.

Inslaget

Inslaget handlar om att allt fler personer inte har råd att hämta ut sin 
medicin och därför tvingas vända sig till kyrkan för att få hjälp. I insla-
get intervjuas en långtidssjukskriven person med KOL, som förklarar 
att hon antingen måste låna pengar för att ha råd med sin medicin eller 
helt enkelt strunta i att köpa den. 

Därefter förklarar reportern att reglerna för att handla medicin på 
kredit skärptes 2005, och att den som i dag vill handla på ”krita” inte 
får ha någon betalningsanmärkning eller aktiv skuld hos kronofogden. 
Sedan säger reportern följande:

Uppskattningsvis berör det här 500 000 människor. Som en följd av 
skärpningen har Svenska kyrkans församlingar märkt av att allt fler 
vänder sig till dem för att få pengar till mediciner.

Anmälan

Anmälaren menade att inslaget gav ett intryck att personer inte kan 
få ut mer eller mindre livsnödvändig medicin om de hade någon form 
av betalningsanmärkning, vilket inte stämmer. I själva verket har man 
i dessa fall rätt till bidrag från respektive socialförvaltning. Orsaken 
till att nuvarande system infördes var att personer överutnyttjade det 
gamla systemet, och på kredit köpte medicin som man egentligen hade 
råd att betala.

Granskningsnämndens bedömning

Granskningsnämnden konstaterar i sin bedömning att utgångspunk-
ten för inslaget var att fler sjuka vände sig till Svenska kyrkan för att få 
hjälp med pengar till receptbelagda mediciner. Att det inte framkom 
att de som behöver hjälp kan vända sig till socialtjänsten medförde inte 
att inslaget stred mot kravet på osaklighet.

Sakläget

I skriften Ekonomiskt bistånd – handbok för socialtjänsten, vars syfte är 
att förtydliga socialtjänstlagen för tjänstemän, står det att skäliga kost-



32

nader för läkemedel som omfattas av lagen om läkemedelsförmåner ska 
omfattas av ekonomiskt bistånd.30

TMI har även varit i kontakt med en tjänsteman inom socialförvalt-
ningen, som bekräftade att den som inte har råd med sin medicin kan 
vända sig till dem för ekonomiskt bistånd. Varje fall prövas då individu-
ellt, och en bedömning av den sökandes privatekonomi görs. 

Kommentar

I inslaget ges intrycket av att den långtidssjukskrivna är helt utlämnad 
åt välgörenhet för att ha råd med sin medicin, och att detsamma gäller 
för dem som får hjälp av kyrkan. Det kan finnas flera skäl till att man 
inte vill vända sig till sociala myndigheter, men när SR utelämnar att 
det finns en möjlighet att söka ekonomiskt stöd hos socialförvaltningen 
blir inslaget missvisande. Trots det bedömer Granskningsnämnden att 
utgångspunkten för inslaget var att fler människor vände sig till kyrkan 
för att få hjälp, och att detta är skäl nog för att inte fälla inslaget för 
osaklighet. Nämnden anser att fallet är så självklart att den inte ens har 
ansett det nödvändigt att begära in ett yttrande från SR. 

30.	<https://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/19306/2013-12-31.pdf>, 
sid 70, läst 2016-03-29.



33

Case 7: SR anklagar forskare för att ha begått ett 
brott
Forskning på polisens kvinnoregister. Sänt i Ekot 2014-12-18.

Sammanfattning

En SR-reporter säger i sändning att en forskare har begått ett lagbrott. 
SR anger i sitt yttrande att källor har sagt att forskning har bedrivits 
olagligt. Vid TMI:s kontroll menar källorna att de inte uttalat sig på 
det sätt som SR anför. GRN – som inte kontrollerar vad källorna sagt 
– konstaterar att ”ord står mot ord”, och menar att sakligheten därför 
inte kan bedömas. Vidare är den lagstiftning som SR hänvisar till san-
nolikt inte relevant för den aktuella forskningen, och brottsanklagelsen 
är i så fall definitivt ogrundad. Utan att göra en bedömning av rättslä-
get friar GRN.

Inslaget

Inslaget handlade om att det har bedrivits forskning på det register som 
polisen har fört över misshandlade och hotade kvinnor. I inslaget gjor-
des gällande att den forskning som har letts av Henrik Belfrage var 
olaglig eftersom han inte sökt etikprövningstillstånd. 

Reportern Alexander Gagliano säger i inslaget: ”Men ni har ju gjort 
er skyldiga till brott mot etikprövningslagen här. Hur tänker du kring 
det?”

Belfrage säger till sitt försvar: ”Enligt min absoluta mening så är 
den typ av forskning som vi bedriver där att hänföra till kvalitetssäk-
ring. Och där behöver man inget etiskt godkännande.”

Ingen källa angavs som stöd för brottsanklagelsen.

Anmälan

Henrik Belfrage anmälde inslaget och menade bland annat att inter-
vjun med honom klippts så att det framstod som om han var stolt över 
att ha bedrivit olaglig forskning. Han menade också att påståendet att 
han och hans forskarkollegor hade begått ett brott var grundlös.

Sveriges Radios yttrande

Sveriges Radio hävdade i sina yttranden till GRN att det fanns källor 
till brottsanklagelsen varav flera var anonyma, men en namngiven käl-
la var Anitha Bondestam (tidigare generaldirektör för Datainspektio-
nen). Hon medverkade vid en uppföljande sändning samma dag.

Granskningsnämndens beslut

GRN nämner i sitt beslut över huvud taget inte frågan om brottsan-
klagelsen är saklig eller inte. Nämnden menar att ”ord står mot ord” i 
frågan om forskarna tagit del av brottsofferakterna, vilket skulle kunna 
vara ett kriterium för krav på etikprövning, och nämnden ”saknar mot 
denna bakgrund möjlighet att bedöma sakligheten i uppgifterna”.



34

Nämnden slår ändå fast att inslaget lever upp till kraven på saklig-
het.

Sakläget

Etikprövningslagen infördes 2004 och innebär bland annat att etik-
prövningstillstånd krävs för forskning på människor: ”Syftet med lagen 
är att skydda den enskilda människan och respekten för människovär-
det vid forskning.”

I lagen anges att forskning som har inletts före lagens ikraftträdan-
de inte behöver söka tillstånd, såvida den inte väsentligen förändras 
efter att lagen införts. Belfrages forskning inleddes 1999 och avslutades 
2010. Forskningen har enligt honom själv inte väsentligen förändrats 
under perioden.

När det gäller Sveriges Radios namngivna källor så har TMI kon-
taktat två av dem:

◊	 Anitha Bondestam anger till TMI att hennes uttalande till Sveriges 
Radio inte handlar om Henrik Belfrages forskning specifikt, utan är 
ett principiellt resonemang om etikprövning.

◊	 Polischefen, som enligt Sveriges Radio sagt att Belfrages forskare tagit 
del av fysiska brottsofferakter, menar att Sveriges Radio har fel; han 
har inte påstått detta.

Det mesta tyder på att Belfrages forskning inte behövde söka etikpröv-
ningstillstånd, och det finns inget som indikerar att etikprövning skul-
le ha krävts.

Kommentar

GRN:s behandling av inslaget har till stor del handlat om huruvida den 
aktuella forskningen är av sådan karaktär att den behöver etikprövas 
med den nuvarande lagstiftningen. Om lagen inte alls är tillämplig på 
forskningen är det givetvis inte en relevant frågeställning. 

Det är uppenbart att GRN har missbedömt vad saklighetsfrågan 
egentligen handlar om. En sannolik orsak till detta är att GRN inte har 
gjort någon egen bedömning av rättsläget. Nämndens beslut baserar sig 
på anmälarens uppgifter (som inte är juridisk expert) och SR:s uppgif-
ter (som har starka motiv att avfärda anmälarens invändningar). 

Eftersom nämnden enbart förlitar sig på SR:s uppgifter gällande 
källorna, och inte gör någon egen kontroll av vad källorna uppger, är 
det givetvis svårt för GRN att komma fram till att källorna motsäger 
den bild som SR har förmedlat i sina yttranden. Här friar alltså GRN 
lättvindigt en publicering som, utan tydliga belägg, anklagar en utpe-
kad person för brott.



35

Case 8: SVT rapporterar missvisande om apotek 
och preventivmedel
Apotek nekar unga preventivmedel. Sänt i Aktuellt 2015-05-01. 

Sammanfattning

SVT berättar om ett apotek som på felaktiga grunder nekat utlämning 
av ett förskrivet läkemedel. Men de berättar inte, trots att SVT hade in-
formationen, att händelsen är prövad av Läkemedelsverket som friade 
apoteket. SVT menar i sitt yttrande att det inte var ”relevant att i detalj 
redovisa alla omständigheter kring receptanteckningen …”.

SVT har i inslaget inte namngivit apoteket, men givit tillräcklig in-
formation för att allmänheten skulle kunna identifiera ägaren. GRN 
menar i sitt friande beslut att även om det inte gavs en fullständig bild 
av omständigheterna så strider det inte mot kravet på saklighet, och 
nämnden påpekar också att inget enskilt apotek pekades ut.

Inslaget

Inslaget handlade om att unga flickor blir nekade av apotek att hämta 
ut receptförskrivna preventivmedel. En händelse vid ett icke namngi-
vet apotek i Nacka användes som exempel på en sådan händelse. 

Reportern säger i inslaget: ”en händelse vid ett apotek i Nacka i hös-
tas där en mamma nekades att hämta ut en p-stav till sin 13-åriga dot-
ter. Apoteksbiträdet höll en moralpredikan och ringde sedan till ung-
domsmottagningen och sa att de hade gjort fel och att unga under 15 år 
inte får ha sex.”

Reportern angav också att uppgifterna om apoteket hade publice-
rats i RFSU:s tidning Ottar: ”Det här är den största snackisen på lan-
dets ungdomsmottagningar nu. Inte minst sedan RFSU:s tidskrift Ot-
tar har tagit upp just de här fallen.” 

Anmälan

Ägaren till det aktuella apoteket anmälde inslaget då han uppfattade 
att händelsen beskrivits på ett felaktigt sätt. Receptet var felskrivet och 
därför nekades expedieringen. Preparatet i fråga är inte godkänt för 
personer under 18 år, och då krävs en särskild notering på receptet för 
att det ska expedieras, vilket inte fanns. Fallet hade prövats av Läkeme-
delsverket som friat apoteket.

Anmälaren konstaterade också att informationen som gavs i insla-
get räckte för att han skulle kunna identifieras: 

”Både jag och min familj fick till följd av detta utstå betydande olä-
genheter i form av obehagliga telefonsamtal.”

Sveriges Televisions yttrande:

Sveriges Television menar att inget specifikt apotek pekades ut i insla-
get, och att det inte var relevant att beskriva alla omständigheter:



36

Då inslaget inte handlade om ett enstaka fall utan en generell trend 
ansågs det inte vara relevant att i detalj redovisa alla omständigheter 
kring receptanteckningen eller personalens bemötande av mam-
man …

SVT kommenterar inte Läkemedelsverkets friande beslut, och inte hel-
ler anmälarens påstående om att de uppgifter SVT publicerade gjorde 
det möjligt att identifiera honom.

Granskningsnämndens beslut

Granskningsnämnden går på SVT:s linje och friar. Nämnden menar att 
inget enskilt apotek pekades ut samt att det faktum att det inte gavs en 
fullständig bild av omständigheterna inte gör att inslaget strider mot 
saklighetskravet.

GRN:s bedömning i sin helhet: 

Granskningsnämnden konstaterar att inslaget handlade om att barn-
morskor ansåg att apotekspersonal nekat att expediera unga tjejer 
preventivmedel av moraliska skäl och att detta exemplifierades av en 
händelse som skett på ett apotek i Nacka. Enligt nämndens mening 
var inslaget inte utformat på ett sådant sätt att ett enskilt apotek pe-
kades ut. Att någon företrädare för apoteket i Nacka inte fick möjlig-
het att bemöta kritiken strider därför inte mot kravet på opartiskhet. 
Att det i inslaget inte gavs en fullständig bild av omständigheterna i 
det specifika fallet på apoteket i Nacka strider inte heller mot kravet 
på saklighet.

Sakläget

I tidningen Ottar konstateras att Läkemedelsverket har friat det aktu-
ella apoteket: ”Värmdö ungdomsmottagning anmälde apotekets bemö-
tande av Sofia Larsson till Läkemedelsverket. Myndigheten konstaterar 
att apoteket i Nacka följt gällande föreskrifter.”

Ägaren till apoteket namnges och intervjuas: ”Peter Gyllbäck är 
delägare och läkemedelsansvarig på apoteket i Nacka där Sofia Larsson 
blev nekad att hämta ut receptet. Han tycker inte att apotekspersona-
len gjort något fel. Snarare menar han att det är barnmorskan som inte 
skött sitt jobb.”

Kommentar

SVT har beskrivit händelsen på ett felaktigt sätt. Genom att välja bort 
uppgifter som helt och hållet förändrar bilden av vad som har hänt är 
det långt ifrån en saklig beskrivning. Nämndens beslut kan knappast 
tolkas på annat sätt än att inslaget inte behöver vara korrekt om publi-
ceringen saknar detaljerad information om vem det handlar om.

Spelar det då någon roll om sakuppgifterna ger helt fel bild av verk-
ligheten när inget apotek pekades ut? Ja, av två skäl:

◊	 För det första får tittarna en helt felaktig bild av sakläget. Det som 
hände på apoteket i Nacka var något annat än det som SVT berättade, 
och det visste SVT. Om det inte spelar någon roll om en händelse 
beskrivs på ett korrekt sätt eller inte, så kan ju SVT lika gärna hitta på 



37

händelser som passar in i de vinklar som de vill förmedla, och behöver 
inte längre bry sig om vad som verkligen hänt.

◊	 Genom de uppgifter som SVT lämnade var det enkelt att identifiera 
apotekaren. Han var i själva verket redan identifierad av tidningen 
Ottar, men genom SVT:s publicering fick historien en betydligt större 
spridning. Redaktioner kan inte komma undan ansvar när de publice-
rar tillräckligt med uppgifter för att tittare med de ledtrådar som ges 
enkelt kan hitta kompletterande uppgifter och identifiera företag och 
personer. 

Här kan det även vara lämpligt att än en gång återge vad GRN själv 
säger om vad saklighet innebär:

Uppgifter som är av betydelse ska vara korrekta. Inslag får inte vara 
vilseledande, till exempel genom att betydelsefulla uppgifter uteläm-
nas. Om programföretaget har gjort en rimlig kontroll före sändning 
och uppgifter senare visar sig vara felaktiga, så strider inte inslaget 
mot kravet på saklighet. En felaktig sakuppgift måste dock alltid rät-
tas när det är befogat.


	Sammanfattning
	Inledning
	Detta är Granskningsnämnden – från myndighetens hemsida
	Granskningsnämnden för radio och tv – uppdraget

	Saklighet enligt programbolagen
	Analys och diskussion 
	Ett par tankar om opartiskhet
	Behövs GRN?

	Metod och material 
	Case 1: SR dömer ut reform för andrahandsuthyrning utan saklig grund
	Case 2: SR rapporterar missvisande om ökning av visstidsanställningar
	Case 3: SVT anklagar Volvo för att undvika att betala bolagsskatt 
	Case 4: SVT pekar ut företag som ”ockrare”
	Case 5: SVT rapporterar missvisande om tillgängligheten till medicin
	Case 6: SR rapporterar missvisande om fattiga som inte har råd med medicin
	Case 7: SR anklagar forskare för att ha begått ett brott
	Case 8: SVT rapporterar missvisande om apotek och preventivmedel




