Du använder en utdaterad webbläsare som inte längre stöds. Vänligen uppgradera din webbläsare för en bättre upplevelse av timbro.se

Lars Anders Johansson: Du behöver faktiskt inte shoppa på Black Friday

Som ett brev på posten kommer de, nyhetsinslagen om kritiken mot Black Friday-rean. Företrädare för olika vänsterorganisationer ges ännu ett tillfälle att vädra sina konsumtions- och tillväxtkritiska synpunkter. Det är förstås lockande för vilken redaktör som helst som delar aktivisternas sympatier. Men ingen är faktiskt tvungen att shoppa på Black Friday.

Jag avskyr att handla på rea. Det är många år sedan jag gav mig ut på bokrean, som jag tidigare betraktade som ett obligatorium. Det beror inte enbart på att jag äger alldeles för många böcker. Framför allt handlar det om att jag avskyr att trängas med människor, allra helst när de har den där lystna rea-blicken, och komma hem med saker som jag egentligen inte hade tänkt köpa.

Jag är inte ensam om min aversion för rea-hysterin. I samband med varje större organiserad prisnedsättning (eller ”köpfest” som handeln själv föredrar att kalla det) kommer de upprörda artiklarna och protesterna som ett brev på posten. I år är det bland andra Naturskyddsföreningen som organiserar protester, som evenemanget ”Black Friday – jag köper det inte”. Konsumtionskritiska nyhetsredaktioner hakar gärna på. Rean är dålig för miljön heter det, eftersom den leder till ”konsumtionshets”.

Konsumtionskritikerna missar dock målet. Det finns ingen som tvingar någon att gå och handla på ”singles day” eller ”black friday” eller vad nu handlarna hittar på. Bara för att det är nedsatta priser behöver du inte gå och shoppa loss. Det håller inte att skylla på strukturer eller samhället eller systemet eller på någonting annat. Det är du själv som väljer.

Det är naturligtvis klokt att passa på när priset är nedsatt att köpa sådant som du ändå hade tänkt köpa. Det ökar inte konsumtionen, men det minskar dina utgifter. Att vänta med att köpa kläder tills säsongen börjar lida mot sitt slut och handlarna börjar tömma sina lager är ett smart sätt att hålla nere sina egna kostnader. Vet jag att jag behöver en ny vinterjacka är det naturligtvis smartare att köpa den på våren när den är billigare. Att köpa en vinterjacka som man inte tänkt köpa bara för att den är nedsatt i pris är kanske inte lika begåvat.

Att köpa en vinterjacka som man inte tänkt köpa bara för att den är nedsatt i pris är kanske inte lika begåvat.

Visst kan man var kritisk till konsumismen, idén om att ständigt ökande konsumtion, snarare än sparande och investerande, ska leda till ökat välstånd. Det är ett felslut av samma slag som keynesianismens idé om att en sönderslagen ruta skapar rikedom eftersom den sysselsätter glasmästaren, eller att statliga lån skapar tillväxt eftersom de ökar sysselsättningen.

Man kan också vara kritisk till konsumtionshetsen hos människor som försöker fylla sina innehållslösa liv med mening genom att köpa prylar. Mest är det förstås sorgligt och de som ägnar sig åt detta är att beklaga. Allra sorgligast är kanske de som tror att deras ägodelar konstituerar deras personer. Att de kan köpa sig till att bli någon annan. Identitetsbygge genom konsumtion.

Ett annat sätt att bygga sin identitet är att i offentligheten deklarera sina politiska uppfattningar. Framför allt vad man är emot. Det bekvämaste sättet att göra detta är att deklarera sin uppfattning i sociala medier. Black Friday innebär ett sådant tillfälle. 35 000 personer har klickat att de kommer att delta i Naturskyddsföringens evenemang ”Black Friday – jag köper det inte”, för att markera att de inte kommer att handla något på rean.

Att handlare vidtar mått och steg för att få oss att lägga mer av våra pengar i just deras butik är inte särskilt konstigt. Att det ordnas protestaktioner och demonstrationer mot rean är desto konstigare. Gillar du inte att handla på rean, gör det inte.