Du använder en utdaterad webbläsare som inte längre stöds. Vänligen uppgradera din webbläsare för en bättre upplevelse av timbro.se

Så förändrades Sverige – företagarrörelsen och opinionen

Så förändrades Sverige – företagarrörelsen och opinionen skildrar ett arbete som bedrivits – men arbetet fortsätter också i dag. Formerna utvecklas, men idégrunden ligger fast.

300 kr

Näringslivets opinionsbildning handlade länge om en försvarskamp. Vänstervindarna efter 1968 ledde till en näringslivsfientlig radikalisering av svensk politik och samhällsdebatt. Den första fasen av det som samlade en allt bredare folkopinion handlade om att ”säga nej” till löntagarfonder. Kampen mot fondsocialismen kulminerade i den stora, folkliga demonstrationen den 4 oktober 1983.

Den första fasen av det som samlade en allt bredare folkopinion handlade om att ”säga nej” till löntagarfonder. Kampen mot fondsocialismen kulminerade i den stora, folkliga demonstrationen den 4 oktober 1983.

Den andra fasen växte fram i självkänslan efter 4 oktober. Det kom att handla om en reformagenda som kom att omfamnas av både socialdemokratiska och borgerliga regeringar och som varit en avgörande förklaring till att svensk ekonomi utvecklats väl.

Janerik Larsson har haft olika roller inom näringslivets opinionsbildande verksamheter sedan sent 70-tal. I dag är han rådgivare till Stiftelsen Fritt Näringsliv.