Du använder en utdaterad webbläsare som inte längre stöds. Vänligen uppgradera din webbläsare för en bättre upplevelse av timbro.se

Samhälle Reportage

Lugnet före stormen i nätvinhandeln?

Några månader efter att HD gett sitt godkännande till Winefinders verksamhet är intresset för e-handel med alkohol tämligen svalt. Men branschen tror på tillväxt på sikt, skriver Martin Berg.

Marknaden för e-handel med alkohol är sval, men flera bedömare tror på tillväxt på längre sikt. Foto: Vegard Wivestad Grøtt/NTB scanpix

Det var 2018 som Systembolaget tog beslutet att stämma Winefinder. Fyra år senare och efter många miljoner nedlagda i den rättsliga processen har Alex Tengvall, vd på Winefinder, fått arbetsro. Nu kan han koncentrera sig på företaget och framtiden. Samtidigt råder en betydligt kargare ekonomisk verklighet nu.

– Vi fick en rätt kraftig tillväxt av nya kunder efter domen, men samtidigt är vi inne i något av en lågkonjunktur. Det märker vi som arbetar med kvalitetsviner så klart av.

Här har Alex Tengvall helt rätt. I alla fall om man ska tro Skatteverkets statistik. Den visar nämligen att antalet distanshandlare som betalar alkoholskatt har sjunkit det senaste året. Den 31 oktober 2022 fanns 133 företag registrerade och den 31 oktober 2023 hade antalet sjunkit till 104.

Men även om Alex Tengvall inte tror på en e-handelsrevolution just nu så spår han en ljus framtid för kvalitetsviner på nätet.

– Tittar du på Frankrike så säljs en stor andel kvalitetsviner på nätet. I Sverige är det så gott som ingenting så vi tror att det finns en växande marknad i det segmentet på några års sikt.

”Jag tror att många blev förvånade att Systembolaget tog den striden.”

När HD-domen rörande Winefinders verksamhet kom i somras var reaktionerna från branschen tämligen ljumma. Den bekräftade ju bara det som Rosengrendomen från 2007 fastställt – nämligen att det är lagligt att importera alkohol för privat bruk från andra länder trots det svenska alkoholmonopolet.

Christian Di Luca, vd för Di Luca gruppen, hör till dem som inte var förvånad.

– Jag tror att många blev förvånade att Systembolaget tog den striden, säger Christian Di Luca.

Det man däremot hade lagt märke till var hur Systembolaget använt sin monopolställning och ekonomiska styrka för att stämma Winefinder.

Di Luca-gruppen hade inlett ett samarbete med Winefinder 2018 när företaget ville ha en partner på den då växande e-handelsmarknaden. 

Innan samarbetet inleddes hade företagets jurister konstaterat att det inte fanns några juridiska hinder för samarbetet. Winefinders verksamhet var laglig.

– Jag tycker att det var tydligt att Systembolaget var fel ute i den frågan utifrån den juridiska bedömning två etablerade juristfirmor gjort åt oss.

Han ser inte heller att HD:s dom fått några konsekvenser för e-handeln med alkoholhaltiga drycker och företaget har inga planer på att göra någon ny satsning på e-handel.

”Just nu växer inte e-handeln och jag tror inte att den kommer att göra det de närmaste åren.”

– Just nu växer inte e-handeln och jag tror inte att den kommer att göra det de närmaste åren. Den verkar inte ha den tillväxtpotential som branschen förväntade sig för några år sedan. Just nu fokuserar vi på vår kärnverksamhet och på att hantera de stigande kostnaderna. 

– Sen tror jag att e-handeln kan komma tillbaka på sikt men då är det främst premiumsegmenten som kommer att växa. Produkter som Systembolaget har svårt att tillhandahålla, fortsätter han.

Anna De Geer, vd för Sprit & Vinleverantörsföreningen (SVL), är inne på samma linje. Deras senaste undersökning visar att e-handeln med alkoholhaltiga drycker sjunker. 

– Jag tror inte att Winefinder-domen får någon konsekvens på kort sikt men samtidigt visar vår undersökning att det finns ett stort intresse av att handla alkoholhaltiga drycker på nätet. Särskilt bland unga personer, vilket på sikt kan betyda att Systembolaget får mer konkurrens. Framför allt det segment som är intresserade av kvalitetsviner.

Men hon tror också att konkurrensen från näthandeln över tid kan komma att öka. Därför bör Systembolaget ges förutsättningar att verka fullt ut som en e-handelsaktör för att inte tappa legitimitet, menar hon. 

– Systembolaget ansökte för två år sedan om längre öppettider på lördagar i vissa butiker och för att kunna få leverera alkoholhaltiga drycker utanför de ordinarie öppettiderna via sin e-handel. Men de fick nej av politiken och det tycker vi är synd.

***

Viva Wine Group är ett företag som samlar en rad entreprenörer inom mat och dryck. Företaget har satsat stort på e-handel i Europa. Kommunikationschefen Mikael Sundström vill inte uttala sig om domen eller marknaden eftersom man befinner sig i en tyst period före ett rapportsläpp. Han hänvisar till det pressmeddelande som företaget släppte i samband med HD-domen.

”Vi bedömer inte att detta kommer att ha någon betydande påverkan på marknaden eller monopolet, då distanshandel till Sverige redan varit etablerad under en längre tid. Viva Wine Group bedriver i dagsläget inte någon e-handel mot den svenska marknaden men vi välkomnar ett tydliggörande i denna fråga och följer utvecklingen noga”, skriver Viva Wine Group.

Prenumerera på Smedjan!

Varje lördag får du som prenumerant (gratis) ett nyhetsbrev med exklusiv text av Svend Dahl och lästips från veckan som gått. Dessutom unika erbjudanden på Timbro förlags utgivning.

Smedjan har också frågat Livsmedelskedjorna Lidl, Axfood, ICA och Mathem om hur de ser på domen och framtiden för e-handeln med alkoholhaltiga drycker. De svarar att domen var väntad och att man inte har några planer på att inleda samarbeten med en distanshandlare.

”Vår uppfattning är att HD:s dom bekräftar den ordning som sedan en tid råder och därmed inte innebär någon större förändring. ICA Sverige har inga planer på att erbjuda försäljning av alkoholdrycker”, uppger till exempel ICA: s presschef Jenny Gerdes.