Du använder en utdaterad webbläsare som inte längre stöds. Vänligen uppgradera din webbläsare för en bättre upplevelse av timbro.se
Rapporter
Välfärd

Får vi mer kunskap med mindre klasser?

I en valrörelse som i liten utsträckning har handlat om sakförslag är det ett som med all säkerhet kommer att genomföras, eftersom de största partierna är överens över blockgränsen: klasserna ska minskas. Samtliga partier är också överens om att det krävs ytterligare resursförstärkningar till skolan.

Ladda ner (PDF) 406,8 KB

Sidor: 54

ISBN: 978-91-87709-45-6

Det finns mycket lite som tyder på att mer resurser och krav på mindre klasser kommer att leda till nämnvärt förbättrade resultat. I en forskningsöversikt går Gabriel Heller Sahlgren, forskningschef vid brittiska CMRE och affilierad forskare vid svenska IFN, igenom den svenska och den internationella forskningslitteraturen.

I debatten påstås ofta att det finns starkt forskningsstöd för att ösa mer pengar över skolan. Det stämmer inte. Jag redovisar ett stort antal försök med generella klasstorleksminskningar och andra resursökningar som i bästa fall har kostat mycket utan att uppnå nämnvärda resultat, och i sämsta fall faktiskt har försämrat skolresultaten, säger Gabriel Heller Sahlgren, rapportförfattare.

Karin Svanborg-Sjövall, projektledare för välfärdsfrågor på Timbro, är kritisk till att ökad lärartäthet har blivit ett självändamål. Jämfört med andra OECD-länder är den redan hög.

Sahlgren visar att de förslag som både Socialdemokraterna och Moderaterna vill genomföra vilar på skakig grund.  Att Socialdemokraterna dessutom vill tvinga välfungerande friskolor att hålla samma lärartäthet som kommunala, oavsett resultat, är fullkomligt vettlöst, säger Karin Svanborg-Sjövall.

Man tar till en motorsåg där det som behövs är finsnickeri. I vissa skolor kan mindre klasser och högre lärartäthet vara vettigt, men att tvinga på alla en lösning är att medvetet sänka effektiviteten i hela skolsektorn.

Gabriel Heller Sahlgrens rapport är en något nedkortad version av ett working paper som publiceras på Institutet för Näringslivsforskning (IFN) med titeln ”Slänger vi pengarna i sjön? Resurser, reformer och utbildningspolitiska slutsatser”.

För pressfoto på Gabriel Heller Sahlgren klicka här