Du använder en utdaterad webbläsare som inte längre stöds. Vänligen uppgradera din webbläsare för en bättre upplevelse av timbro.se
Mats Olin

Mats Olin är chef för Näringslivets medieinstitut och energisajten Second Opinion.

Mats Olin är chef för Näringslivets medieinstitut och energisajten Second
Opinion.

Per Brinkemo: ”Konsensusmentaliteten är destruktiv för journalistiken”

Över en natt tvärvände den svenska journalistkåren och började intressera sig för klanstrukturer och klanernas makt i utanförskapsområdena. I ett samtal med Mats Olin, chef för Näringslivets Medieinstitut, reflekterar Per Brinkemo över likriktning i journalistkåren och hur det känns att gå från att anklagas för rasism till att hyllas som den ledande experten på klaner.

Journalistik Klansamhälle

Mats Olin: Med medieombudsmannen minskar öppenheten

Vid årsskiftet flyttar ärenden som rör mediers intrång i den personliga integriteten från statliga Granskningsnämnden till den nya branschkontrollerade Medieombudsmannen. Det innebär att handlingarna som rör de granskade fallen upphör att vara offentliga handlingar. För medborgarna innebär det att öppenheten och transparensen vid prövningen av public service-företagens publiceringar minskar, skriver Mats Olin, vid Näringslivets medieinstitut.

Mats Olin: Nog lutar public service vänster

Public service hävdar ofta att journalisternas åsikter inte påverkar nyhetsrapporteringen. Men journalister är inga maskiner, och tittar man på helhetsbilden av SVT:s och SR:s produktion blir det tydligt att de problemformuleringar som är typiska för public service-kanalerna påfallande ofta sammanfaller med de problemformuleringar som är typiskt ”vänster”, skriver Mats Olin, Näringslivets medieinstitut.

Media Public service SVT

Företagen rättslösa gentemot medier

DEBATT. Vad händer om medier publicerar osanna eller ogrundade uppgifter om ett företag som leder till stor ekonomisk skada? Ingenting, är svaret. Företag, myndigheter och föreningar är rättslösa och har ingen möjlighet att få kompensation för den skada som publicerade falska uppgifter kan få, oavsett hur stor den är. Är det rimligt? frågar Mats Olin, chef för Näringslivets medieinstitut.

Media Mediepolitik

TT ser över rutiner efter felaktig vinstnyhet

En felaktigt presenterad nyhet i Dagens Industri fick TT att dra tillbaka sin notis och konstatera att gymnasieminister Anna Ekström uttalat sig på felaktiga premisser. Men det hade begränsad effekt. Många av de tidningar som publicerade den ursprungliga texten struntade i TT:s uppmaning. TT:s redaktionschef Daniel Kjellberg medger att systemet med rättelser inte fungerar tillräckligt bra och lovar att se över rutinerna.

Journalistik Media Vinster i välfärden

Ett år med SVT:s ekonomijournalistik

Mediegranskaren Mats Olin har till denna rapport studerat SVT:s ekonomireportrars publiceringar under ett års tid. Fram träder en bild där reportrarna har missat de viktigaste ekonomifrågorna och i stället fokuserat på tre ämnen: Skattemygel, välfärdsföretag och storföretag.

#Media #Public Service

Mediernas gullegrisar

Naturskyddsföreningen tar stor plats i medier och har därmed makt över opinionen och politiken. Men det är bara i undantagsfall som föreningen som organisation eller dess argument granskas kritiskt av…

#Media

Tål granskarna granskning?

Rapporten ”Tål granskarna granskning” innehåller intervjuer med fem mediechefer och två mediegranskare. Det är två frågeställningar som står i fokus: Hur ser medier på att bli granskade och hur ser…

#Media