Du använder en utdaterad webbläsare som inte längre stöds. Vänligen uppgradera din webbläsare för en bättre upplevelse av timbro.se

Politik är att vinna: De svenska partiernas valkampanjer

 

Valrörelser är demokratins högtidsstund. Då mobiliserar de politiska partierna allt de har för att nå så många väljare som möjligt.

195 kr

Men hur går det egentligen till? Hur väljer partierna sina budskap och hur resonerar de när de lägger upp sina kampanjer?

I Politik är att vinna presenterar tre forskare en ny analys av hur valkampanjer bedrivs i Sverige. Vad har genomslaget för sociala medier haft för betydelse? Hur avgörande är kampanjkassornas storlek? Och hur står sig gamla metoder som dörrknackning, valstugor och valaffischer?

Om författarna
Niklas Bolin är docent i statsvetenskap vid Mittuniversitetet.
Marie Grusell är docent i politisk kommunikation vid Mittuniversitetet och i medie- och kommunikationsvetenskap vid Göteborgs universitet.
Lars Nord är professor i politisk kommunikation och journalistik vid Mittuniversitetet.
Samtliga är knutna till forskningscentret DEMICOM vid Mittuniversitetet.