Du använder en utdaterad webbläsare som inte längre stöds. Vänligen uppgradera din webbläsare för en bättre upplevelse av timbro.se

Samhälle Krönika

Tågresenärerna vinner på avregleringen

Fler tågbolag på rälsen har givit resenärerna billigare och bättre resor. Efter ett drygt decennium sedan tågtrafiken avreglerades finns dock symptomen från SJ:s gamla monopol kvar, skriver Elias Nilsson.

Ett av MTRX tåg mellan Stockholm och Göteborg. Foto: MTRX

Snart ska svenskarna resa bort på sommarsemester och många av dem har bokat sina biljetter på SJ:s hemsida. På stationerna finns idag en flora av andra tågbolag, men varför dyker inte dessa upp när man bokar resan? Helstatliga SJ fick sitt 150-åriga monopol borttaget 2010 men avogheten mot konkurrens lever vidare. 

Vad vill resenärer ha? När man pratar om tåg är det uppenbart. Resenären vill komma fram på utsatt tid och det får gärna gå snabbt. Priset är också en aspekt då ingen vill resa onödigt dyrt. Affärsresenärer, som får resan betald av företaget, prioriterar i regel komfort och specifika avgångstider för ett högre pris. 

Det som är självklart för flyget håller nu på att hända för tågen.

De som ska på semester eller reser för att hälsa på släkt och vänner önskar billigare resor och är ibland beredda att resa mindre bekvämt på mer omaka tider. På en avreglerad marknad etablerar sig företag som erbjuder tjänster för olika kundkategorier. För flygmarknaden är detta en självklarhet och folk kan välja mellan exempelvis Lufthansa och Ryanair beroende på smak och budget. 

Det som är självklart för flyget håller nu på att hända för tågen. Med den ökade konkurrensen har vi fått fler tågbolag som erbjuder olika bekvämlighetsnivåer till olika priser precis som med flygmarknaden. 

Utvecklingen på sträckan Stockholm-Göteborg är kanske det tydligaste exemplet på den positiva utvecklingen. 2015 kunde göteborgare och stockholmare skatta sig lyckliga när MTRX (tidigare MTR Express) anlände med sina röda tåg till respektive centralstation. Storstadsborna fick se SJ-biljetterna sjunka i pris med 13 procent samtidigt som MTRX var en fjärdedel billigare än SJ bara ett par år efter intåget. Antalet avgångar med snabbtåg ökade från 18 till 26 stycken per dag vilket gav de nyss nämnda resenärerna mer att välja på samtidigt som trycket på varje enskild avgång föll.

Flera aktörer på banorna har givit resenären fler avgångar, lägre priser och minskad trängsel. Foto: Christian Kruse

I maj 2021 har dessutom Flixtrains grönfärgade tåg bidragit med ytterligare tre dagliga avgångar mellan Sveriges två största städer och detta till ännu lägre priser. Resenärerna har efter tågmonopolets avskaffande fått lägre priser, mer valfrihet och fler avgångar.

Trots att avregleringen varit positiv för resenären, dras den med fortsatta problem.

Trots att avregleringen varit positiv för resenären, dras den med fortsatta problem. En välfungerande tågmarknad kräver vissa förutsättningar.  Resenärerna måste ha en god överblick över vilka resor som erbjuds och vad biljetterna kostar. Därutöver måste det vara lätt för nya tågbolag att etablera sig på marknaden. SJ:s biljettförsäljning flyttade till internet redan innan avregleringen 2010 och hemsidan blev alltså ett folkets hemsida då resenärerna arbetade in vanan att alla tillgängliga biljetter fanns just där. 

Idag säljs 98 procent av alla tågbiljetter via SJ:s hemsida men alla bolag får inte vara med. Man bör ha i åtanke att det finns en artskillnad mellan tågbranschen och övriga resebranscher när det kommer till biljettförsäljningen. Som tidigare nämnt byggde SJ upp biljettsystemet under tiden de hade monopol.

Även SAS hade monopol på den svenska flygmarknaden fram till regeringen Bildts beslut 1992. Eftersom försäljningen av flyttade till internet långt efter 1992 uppstod inte samma problematik med en dominerande hemsida. Om SJ:s monopol hade hävts innan internets utbredning hade sannolikt fler bokningssajter lanserats och vi hade sluppit deras orättvisa konkurrensfördel.

Läs också:

SJ:s totala dominans vad gäller biljettförsäljningen ledde till stora bekymmer för Saga Rail, som trafikerade sträckan Stockholm-Linköping, samt för MTRX. När SJ vägrade inkludera de två bolagen anmäldes skeendet till Konkurrensverket som uttalade sig kritiskt till SJ:s konkurrenshämmande beteende. Konkurrensverket rekommenderade då regeringen att införa regleringar för SJ:s biljettförsäljning, men detta har inte skett.

Saga Rail gick därefter i konkurs och resenärerna fick det sämre. MTRX säljer idag biljetter via sin egen hemsida, men SJ kontrollerar fortfarande 80 procent av marknaden på sträckan Stockholm-Göteborg.

Konkurrensverket rekommenderade då regeringen att införa regleringar för SJ:s biljettförsäljning, men detta har inte skett.

Problemen slutar inte där. En snabb biljettsökning från Malmö till Stockholm avslöjar att SJ tar nästan 70 procent högre bokningsavgifter för konkurrenten Snälltåget än för sina egna tåg på samma sträcka. När ett statligt bolag undanröjer möjligheterna för andra bolag ligger det nära till hands att tala om maktmissbruk. 

Framtiden för det svenska tågresandet i Sverige är avhängigt på konkurrensen. Om du som resenär vill ha de bästa priserna måste tågbolagen slåss på lika villkor. Giganten SJ kämpar just nu mot dessa lika villkor för att bevara sina gamla monopolprivilegier. Det är därför uppenbart att SJ antingen måste tvingas inkludera samtliga tågbolag på sin hemsida alternativt att det etableras en neutral tjänst dit tågbolagens bokningssidor omdirigeras. Inkluderingen är inte ens tekniskt svår då konkurrenternas avgångstider och priser är samlade i samma databas som SJ använder. 

När svenskarna tar tåget till framtida semesterfiranden kan de åtminstone trösta sig med att en rad instanser, däribland EU, lobbar för ett nationellt och neutralt biljettsystem med syfte att motverka SJ:s ohederliga agerande. Om den gnutta konkurrens som redan uppstått det senaste decenniet förbättrat priserna och kvaliteten markant så lär framtida avregleringar göra susen för tågåkandet. Sverige kanske inte får ett Taggart Transcontinental med Comet-tåg som hos Ayn Rand, men framtida resenärer lär åtminstone kunna resa med det bolag de anser vara bäst.