Du använder en utdaterad webbläsare som inte längre stöds. Vänligen uppgradera din webbläsare för en bättre upplevelse av timbro.se
Mats Olin

Chef för Näringslivets medieinstitut. Tidigare VD för Second Opinion och chef för Timbro medieinstitut.

Mats Olin är VD för Second Opinion och tidigare chef för Timbro Medieinstitut.

Företagen rättslösa gentemot medier

DEBATT. Vad händer om medier publicerar osanna eller ogrundade uppgifter om ett företag som leder till stor ekonomisk skada? Ingenting, är svaret. Företag, myndigheter och föreningar är rättslösa och har ingen möjlighet att få kompensation för den skada som publicerade falska uppgifter kan få, oavsett hur stor den är. Är det rimligt? frågar Mats Olin, chef för Näringslivets medieinstitut.

Media Mediepolitik

TT ser över rutiner efter felaktig vinstnyhet

En felaktigt presenterad nyhet i Dagens Industri fick TT att dra tillbaka sin notis och konstatera att gymnasieminister Anna Ekström uttalat sig på felaktiga premisser. Men det hade begränsad effekt. Många av de tidningar som publicerade den ursprungliga texten struntade i TT:s uppmaning. TT:s redaktionschef Daniel Kjellberg medger att systemet med rättelser inte fungerar tillräckligt bra och lovar att se över rutinerna.

Journalistik Media Vinster i välfärden

Ett år med SVT:s ekonomijournalistik

Mediegranskaren Mats Olin har till denna rapport studerat SVT:s ekonomireportrars publiceringar under ett års tid. Fram träder en bild där reportrarna har missat de viktigaste ekonomifrågorna och i stället fokuserat på tre ämnen: Skattemygel, välfärdsföretag och storföretag.

#Media #Public Service

Mediernas gullegrisar

Naturskyddsföreningen tar stor plats i medier och har därmed makt över opinionen och politiken. Men det är bara i undantagsfall som föreningen som organisation eller dess argument granskas kritiskt av…

#Media #Miljö och klimat

Tål granskarna granskning?

Rapporten ”Tål granskarna granskning” innehåller intervjuer med fem mediechefer och två mediegranskare. Det är två frågeställningar som står i fokus: Hur ser medier på att bli granskade och hur ser…

#Media