Du använder en utdaterad webbläsare som inte längre stöds. Vänligen uppgradera din webbläsare för en bättre upplevelse av timbro.se
Nyhet
Ideologi

Tillbaka till liberalismen?

Globalt tycks liberala idéer vara på reträtt - från Trump till Turkiet - och i Sverige grälar både vänstern och liberalerna själva om vem som egentligen är liberal. Hur mår liberalismen och vad innebär det att kalla sig liberal i dag?

Spelaren kräver godkännande av tredjepartscookies för Youtube. Genom att visa spelaren godkänner du villkoren från Youtube
Gå till Youtube

Vi bjuder in till en eftermiddag om klassisk liberalism för att undersöka den frihetliga ideologins rötter och arv. Professor Daniel Klein från George Mason University inleder med en föreläsning om vad det innebär att kalla sig liberal. Klein tar avstamp i den liberalism som formulerades av tänkare som Adam Smith, och har valt att kalla sin föreläsning ”Liberalism 1.0”.

Avslutningsvis diskuterar Alexandra Ivanov, Jesper Ahlin och Carl Rudbeck hur framtiden ser ut för den klassiska liberalismen och vem som egentligen är liberal i dag.

Vi firar ut julen och in det nya året på tjugondedag Knut med afternoon tea och tankar om liberalismen då och nu. Välkomna!

Medverkande:

Daniel Klein, Professor of Economics and JIN Chair at the Mercatus Center, George Mason University
Carl Rudbeck, fil dr i litteraturvetenskap
Jesper Ahlin, doktorand i filosofi, KTH
Alexandra Ivanov, borgerlig skribent och kommunikationsansvarig för Gunnar Hökmark (M) i Europaparlamentet
Björn Hasselgren, tekn dr och senior fellow på Timbro

Om Adam Smith

Adam Smith har blivit en symbol både för liberalism och för ekonomisk forskning över huvud taget. Han stod vid en knutpunkt i den ekonomiska idéhistorien. I år är det 240 år sedan Smith publicerade The Wealth of Nations och verket anses fortfarande vara ett av de viktigaste inom nationalekonomin.

Adam Smiths moralfilosofiska verk som The Theory of Moral Sentiments och mer specifikt Lectures on Jurisprudence är föremål för en Reading Group som Timbro arrangerar 2016-17.

På Timbro förlag finns en antologi med Smiths viktigaste verk Den osynliga handen (2007) samt en introduktion skriven av P J O’Rourke, Adam Smiths ‘Om folkens välstånd’ (2010).

Datum: 13 januari 2017
Tid: 15.30-17.15. Afternoon tea serveras från 15.00.
Efter samtalet har vi öppet för mingel till 18.00.
Plats: Timbro, Kungsgatan 60, Stockholm
Anmälan: Anmälan är bindande. Vid utebliven avbokning debiterar vi 100 kronor.

För frågor, kontakta Martina Stenström på Timbro förlag.
E-post: martina.stenstrom@timbro.se, telefon: 073-503 12 27

Liberalism revisited?

Liberal ideas and heritage seems to be losing ground worldwide – from Trump to Turkey – and Sweden has experienced a recent debate around liberalism and who is, for real, a liberal, both among liberals and the left.

It’s time to ask how liberalism is doing and what the meaning is of being a liberal today is.

We invite to an afternoon where classical liberalism and the origins of liberal heritage and contents is focused. Professor Daniel Klein, George Mason University, VA, USA gives a lecture on what liberal and liberalism stands for, and how classical liberalism can be defined and understood. Daniel Klein takes Adam Smith and contemporary scholars as a starting point in the lecture named “Liberalism 1.0”

A panel with distinguished guests will follow up and discuss. Alexandra Ivanov, former chairman of the Confederation of Swedish Conservative and Liberal Students (FMSF), Jesper Ahlin, PhD student in philiosphy at the Royal Institute of Technology (KTH) and Carl Rudbeck, PhD in literature will discuss the future of classical liberalism. Senior Fellow Björn Hasselgren, Timbro will moderate the seminar.

About the lecture: Liberalism 1.0

Daniel Klein will discuss the emergence of liberal thought, starting with the wars of religion, touching on Grotius, Pufendorf, Barbeyrac, and Locke. He will then channel David Hume and especially Adam Smith to offer basic formulations for understanding what liberal should mean to us. Such formulations involve some analysis of justice and liberty, the presupposition of a stable polity, and other ingredients. But Klein promises not to go overboard with the hair-splitting. The goal is to sketch out the essence of original liberalism — a.k.a, “classical liberalism” — or Liberalism 1.0 — and argue that Liberalism 1.0 remained the central understanding down to 1880 or so. He will briefly summarize the semantic history of “liberal”. Klein will project a big-tent of “mere liberalism,” but argue that the tent is not so big as to be able to accommodate those who are, in North America, customarily called “liberal;” they merit other significations.