Dold kostnad – Myndigheterna mörkar sina kostnader för Almedalsveckan
Under senare år har de offentliga myndigheterna kraftigt ökat sin närvaro under Almedalsveckan. ST Press har uppskattat att myndigheterna totalt spenderade ca 40 miljoner kronor på opinionsinsatser under Almedalsveckan 2010. Det är en kontroversiell fråga ifall myndigheter överhuvudtaget bör använda skattemedel för att bedriva opinionsbildning och lobbyarbete gentemot allmänheten och politiker.
I den mån som detta sker är det viktigt att myndigheterna är transparenta, bland annat genom att redovisa de resurser som spenderas på opinionsinsatserna.
I denna rapport granskar SlösO den närvaro som fem myndigheter – Sida, Försvarsmakten, Socialstyrelsen, Arbetsförmedlingen och Livsmedelsverket – har haft under Almedalsveckorna 2008, 2009 och 2010. Det visar sig att myndigheterna kraftigt har ökat sitt engagemang. Från att ha deltagit i sammanlagt sex seminarier år 2008 har de kommit att delta i 106 seminarier under 2010.