Ett oavvisligt allmänintresse – om mediedrev och politiska affärer
"Svenska journalister är dåliga på att ifrågasätta och kritiskt granska beslut som fattas inom rättsväsendet. Problemet ställs på sin spets vid så kallade politiska affärer eftersom stora demokratiska värden då står på spel." Det säger journalisten Stefan Wahlberg. I rapporten "Ett oavvisligt allmänintresse - om mediedrev och politiska affärer", granskar han hur de stora dagstidningarna agerade i två stora mediedrev som hade avgörande betydelse för den politiska utvecklingen i Sverige: Sahlinaffären 1995 och dataintrångsaffären 2006.
Granskningen visar också att mediedreven rymmer ett stort mått av konformism. Journalisterna säger sig vilja ha egna vinklingar, men när det väl smäller är de rädda för att inte rapportera samma sak som sina kolleger. Den ton som anslås i inledningen gäller under det fortsatta drevet.
Stefan Wahlberg är journalist och TV-producent, sedan många år specialiserad på rätts- och mediefrågor. Han är bland annat kolumnist i tidningarna Metro och Medievärlden.