![](https://timbro.se/app/uploads/2020/12/pressbild-hakan-lindgren-foto-johanna-mellblom.jpg)
![](https://timbro.se/app/uploads/2020/12/lindgren-skola3-640x376.jpg)
Skolpolitikerna struntade i larmrapporterna
Redan på 1970-talet varnades det för sjunkande läsförståelse och allt mer stök i klassrummen. Men de svenska skolpolitikerna ignorerade varningssignalerna, och lät förfallet fortsätta. Det skriver Håkan Lindgren i den avslutande delen i artikelserien om några av de beslut som försämrat den svenska skolan.
![](https://timbro.se/app/uploads/2020/12/lindgren-skolan2-640x376.jpg)
Skolideologer som hatar skolan
Den svenska skolan har i decennier präglats av ideologer som konsekvent nedvärderat skolans kunskapsförmedling, hyllat elevernas egna sökande efter information och försökt bryta ner lärarnas auktoritet. Resultatet ser vi i skolan i dag. Det skriver Håkan Lindgren i den andra av tre texter om besluten som försämrat den svenska skolan.
![](https://timbro.se/app/uploads/2020/12/rityta-1-640x376.jpg)
När de sociala ingenjörerna tog makten över skolan
I debatten om skolans problem handlar det mesta om the usual suspects – Göran Perssons kommunalisering och regeringen Bildts friskolereform. I själva verket har vi bakom oss flera decennier av dåliga beslut, kunskapsfientlig pedagogik och missriktade reformer. I tre artiklar beskriver Håkan Lindgren några av de beslut som systematiskt har försämrat den svenska skolan.