Smedjans sommarredaktion
Under sommaren förvandlas Smedjan från magasin till ledarsida, där våra sommarsmeder dagligen kommenterar svensk, europeisk och global politik i kortare texter. Välkommen att läsa! Läs mer
Samhälle Ledare
Arlanda Express visar vägen för järnvägen
Gårdagens tågkaos var varken det första och kommer inte heller bli det sista. Även om Snälltåg och Trafikverket är en del av problemet så bär också politiken ett ansvar. Efter decennier av tvära kast har vi nu en järnväg som inte klarar av sin grundläggande uppgift. Det skriver Bean Khalil.

En kollektiv suck av lättnad måste ha hörts när beskedet om att det Snälltåg som i 12 timmar hade stått stilla nu fick lämna Linköping. Men Snälltågets försening är inte unik. Uttrycket det går som tåget låter numera som en förolämpning. Tågproblem verkar ha blivit det nya normala.
I kvällens Studio Ett deltog representanter för Trafikverket, för Snälltåg och från Miljöpartiet i ett försök att ta reda på vem som bar ansvar för tågförseningarna. Men någon diskussion blev det aldrig – deltagarna var för upptagna att skylla ifrån sig. Snälltåg hävdade att det var Trafikverket som bar ansvar, Trafikverket menade att det var politiken som hade gjort för lite och miljöpartisten att det var regeringen som inte hade gjort tillräckligt. Då regeringen inte var där för att försvara sig så nöjde alla sig där. Ingen ville ta ansvar.
Även om samtliga tillsammans har skapat problemen så är det i grund och botten politiken som är anledningen till att vi har det som det är nu. Den politiska ryckighet som i decennier har präglat svensk järnväg har varit förödande för punktlighet och utbyggnad. Det ser dessvärre inte ut att bli bättre.
Det enda systemet som alltid fungerar är Arlanda Express.
När Alliansen kom till makten 2006 så skrotade de både planerna på att bygga Citybanan – en sex kilometer lång tunnel under Stockholm – och Norrbotniabanan mellan Luleå och Umeå. 2014 gick Alliansen till val på att bygga stambanor för höghastighetståg som skulle binda samman Stockholm med Göteborg och Malmö. Efter valförlusten blev Moderaterna i stället emot byggandet. När Stefan Löfven tillträdde stoppade regeringen Förbifart Stockholm. Efter Tidös valvinst 2022 så var ett av de första besluten att stoppa den rödgröna regeringens försök att bygga ut höghastighetsbanan.
Säga vad man vill om den samhällsekonomiska lönsamheten, eller om hur dyrt byggande av denna typ av infrastruktur i slutändan alltid blir – men denna ryckighet är katastrofal för förutsättningarna för en fungerande järnväg. De tvära kasten förstör den svenska järnvägen. Det förhindrar långsiktighet och förmåga att tänka längre än i mandatperioder. Och även om regeringen nu vill lägga rekordsummor på järnvägsunderhåll är det i grunden ett lappande och lagande utan tydlig framtidsplan.
Det enda systemet som alltid fungerar är Arlanda Express. Nog är bolaget unikt, trafikerar bara en sträcka och inte direkt är ett förgångsexempel för en marknadskonkurrens, men det finns ändå lärdomar att dra. Tågen är Sveriges mest punktliga, har tåg som åker fort, och har fräscha vagnar.
Idén om att människan har tämjt naturen ifrågasätts aldrig så mycket som efter varje ursäktande pressmeddelande från Trafikverket.
Vad som är speciellt med Arlanda Express är den privata ägandeformen och att de själva har kontroll över nästan alla delar av verksamheten och har ensamrätt i tågtrafiken. Det har skapat ett säreget system där de måste ta ett helhetsgrepp över trafiken, ta ansvar över alla delar och inte kan skylla ifrån när något fel inträffar. Arlanda Express har tillåtits ta ansvar för sin sträcka och har lämnat både politiken och ursäkter vid perrongen.
Men det är inte bara politisk ryckighet som är problemet. Även Trafikverket och Snälltåg är en del av problemet. Enligt rapporter var det ett åskväder som var orsaken till gårdagens stora förseningar. Men åskan brukar inte ha ensamrätt på att vara ett väder som kan förstöra för den svenska järnvägstrafiken. Det kan även kyla och värme. Idén om att människan har tämjt naturen ifrågasätts aldrig så mycket som efter varje ursäktande pressmeddelande från Trafikverket.
Det är orimligt att ett åskoväder ska kunna skapa så stora problem som det gjorde. Likaså att elfel, signalfel, obehöriga vid spåren, sena vändningar, tågstockningar och fordonsfel, tillåts bli konstanta inslag i en tågresa.
När Snälltåget äntligen hade anlänt till Stockholm fick resenärerna glädjas över att de överhuvudtaget hade kommit fram. Det mest upprörande är dock vetskapen om att det här kommer hända igen och att samma deltagare kommer bjudas in i samma program, för att diskutera samma problem och komma med samma ursäkter.