Du använder en utdaterad webbläsare som inte längre stöds. Vänligen uppgradera din webbläsare för en bättre upplevelse av timbro.se

Samhälle Åsikt

Får kommunpolitiker bryta lagar de inte gillar?

Det är anmärkningsvärt att vi på flera håll har socialdemokratiska kommunpolitiker som öppet trotsar gällande lagstiftning. I såväl Stockholm som Göteborg får ideologi gå före rättsstat när skolpengen ska beräknas, skriver Ulla Hamilton.

Stockholms skolborgarråd Emilia Bjuggren (S). Foto: Pontus Lundahl/TT

Ledande kommunpolitiker inom Socialdemokraterna verkar ha slagit in på en ny aktivistisk linje. De tar sig rätten att medvetet bryta mot svensk lag när de anser att den är ”fel”. En intressant inställning från personer som borde föregå med gott exempel i samhället. Vad har jag då för grund för detta påstående? 

I Göteborg meddelade den socialdemokratiska kommunledningen i våras att de helt enkelt tänker hålla inne en del av skolpengen. Detta beslut i grundskolenämnden ledde till den mycket ovanliga situationen att förvaltningsdirektören Maria Andersson, chef för grundskoleförvaltningen, förde till protokollet att hon/förvaltningen anser att beslutet strider mot skollagens regler om bidrag på lika villkor, och därutöver riskerar att innebära problem likviditetsmässigt för både kommunen och de fristående skolorna.

Nämndens ordförande Viktoria Tryggvadottir Rolka (S) har både inför nämndens beslut och efter uttalat att nämnden har för avsikt att ”pröva det ruttna systemet” (Vi lärare, 3 april 2024) genom att medvetet fatta ett beslut som strider mot skollagens och skolförordningens bestämmelser om hemkommunens skyldighet att ersätta fristående skolor på samma sätt som kommunen fördelar resurser till sig själv. 

I Göteborg meddelade kommunledningen i våras att de helt enkelt tänker hålla inne en del av skolpengen.

I en intervju i DN i april 2024 får hon frågan om beslutet inte är ideologiskt motiverat. Hon svarar: ”Självklart, vi är politiska partier. Ideologiskt motiverat för mig är att det som våra medborgare kämpar och sliter med i sina arbeten ska gå till skatt, inte försvinna ut till vinster. Men jag skulle också säga att det är en anständighetsfråga, vi kan inte vara det enda landet som har det på det här sättet när vi har varit en fungerande välfärdsstat en gång.” 

Och vidare: ”Det är inte en naturlag att marknaden, vinsterna och konkurrenslagstiftningen ska få vara viktigare än våra skolbarn, den tiden måste vara förbi. Jag har nått till en punkt där jag känner att vi behöver ändra i det här.”

Grundskolenämndens beslut överklagades och i juni 2024 kom domen från Förvaltningsdomstolen i Göteborg, som konstaterade att beslutet är ett brott mot kommunallagen. 

 ”Att kräva att de fristående skolorna visar att de har kostnader som motsvarar kommunens pensionskostnadsökningar strider mot principen om likabehandling i skollagen, även om kommunen misstänker att de fristående skolorna inte har lika höga kostnader. Grundskolenämndens beslut ska därför redan av den anledningen upphävas”, säger rättens ordförande Fredrik Jonasson, chefsrådman.

Skolborgarrådet i Stockholm Emilia Bjuggren (S) har gjort liknande uttalanden som sin partikollega i Göteborg, som kommentar till att Stockholm nu trixar med skolpengsberäkningen. Hon säger i SVT, i anslutning till att stadens budget för 2025 presenterades nyligen: ”Vi prioriterar Stockholms barn och ungdomar och försöker säkerställa att Stockholms skattebetalare inte i onödan ska bidra till den överkompensation som vi har till de vinstdrivande friskolorna.”

Skollagen är mycket tydlig och anger dels hur skolpengen ska beräknas, och dels att det ska gälla lika villkor. Det Socialdemokraterna  med flera i Göteborg och Stockholm, liksom i Sundbyberg, är att medvetet bryta mot lagen. Ett agerande som leder till att de elever som väljer en friskola faktiskt får en lägre skolpeng. När Emilia Bjuggren påstår att hon prioriterar Stockholms barn och ungdomar så gäller detta inte de cirka 25 procent av eleverna i grundskoleålder som går i friskolor.

Majoritetens agerande är inte bara ett brott mot skollagen, utan också ett brott mot kommunallagen som säger att kommuninvånare ska behandlas lika. Likställighetsprincipen i 2 kap. 3 § kommunallagen är tydlig: Kommuner och landsting skall behandla sina medlemmar lika, om det inte finns sakliga skäl för något annat. 

Partikamraterna i Stockholm och Sundbyberg känner givetvis till Förvaltningsdomstolens dom, men trots detta ägnar de sig åt att trixa med skolpengen så att friskolorna och de elever som väljer friskolor ska få en lägre skolpeng än de elever som väljer en kommunal skola.

De koketterar med att de bryter mot lagar som de inte gillar.

Lika anmärkningsvärt är att de anger att skälet till att de ägnar sig åt detta trixande är att de anser att friskolor är ”överkompenserade”. Hur denna påstådda överkompensation ser ut är det ingen som faktiskt har påvisat. Den mest omfattande analysen av hur det ser ut på detta område, en rapport skriven av Mikaela Valtersson, visar tvärtom att friskolor är underkompenserade, på grund av att kommuner redan i dag trixar med skolpengsberäkningarna. 

En pågående utredning har i uppgift att se över skolpengssystemet. I det uppdraget ingår också att titta på huruvida kommunerna har extra kostnader som ingår i beräkningen av skolpengen. 

Jag häpnar över detta oförblommerade agerande från ledande politiker. De koketterar med att de bryter mot lagar som de inte gillar. Detta agerande öppnar verkligen för ett samhälle som står långt ifrån den rättsstat som Sverige måste vara. Lagar ska följas oavsett om man gillar dem eller ej. Och att politiker, som dessutom har ett verkligt kort avstånd till landets lagstiftande församling, ägnar sig åt att medvetet lagbrott borde rimligen fördömas av deras partiledning.