Smedjans sommarredaktion
Under sommaren förvandlas Smedjan från magasin till ledarsida, där våra sommarsmeder dagligen kommenterar svensk, europeisk och global politik i kortare texter. Välkommen att läsa! Läs mer
Samhälle Ledare
Damfotboll vinner sin marknad
Karin Pettersson sörjer den svenska förlusten i EMs kvartsfinal men glädjs samtidigt åt vad damlandslaget gjort för svensk fotboll denna sommar.

Vilken match.
Det gick inte hela vägen för det svenska landslaget igår kväll, men kvartsfinalsmatchen mot England var en otrolig show. Lika efter matchen, lika genom förlängningen, jämnt mellan straffarna. Spänningen fanns där – allt stod på spel. Sportjournalistiken har sin egen jargong, ordet rysare passade väl och har använts flitigt.
Det är inte bara på plan som damfotbollen avancerar.
Landskamper når alltid fler än de inhemska ligorna. Du bryr dig kanske inte tillräckligt mycket om sporten för att ha ett lag, men när dina fotbollskompisar säger att Sverige spelar ikväll följer du med till baren, tar en öl och tittar lydigt i nittio minuter. Fångas du upp av en landskampssommar väcks kanske intresset till liv, och när någon i gänget blir för sjuk lånar du biljetten och följer med på en match i Allsvenskan. Efter det har du ju ett lag, så då börjar du dyka upp mer och mer, och nästa lagom till nästa landskampssommar har du köpt Sport-paketet i din streamingtjänst. På ett par små steg har du gått från att stå helt utanför fotbollsmarknaden till att vara en inkomstkälla för densamma.
Så var det iallafall för mig. Mina föräldrar gav mig mycket att vara tacksam för, men aldrig ett fotbollslag att heja på. Eftersom jag inte är kille vaknade jag aldrig heller upp i de tidiga tonåren med en iver att svära trohet till ett enskilt lag i Premier League.
Mina föräldrar gav mig mycket att vara tacksam för, men aldrig ett fotbollslag att heja på.
Jag var, kort sagt, helt ointresserad av och därmed komplett ointressant för fotbollsmarknaden. I egenskap av ung kvinna som aldrig själv har spelat sporten var oddsen för att få med mig på tåget skyhöga.
Tack vare kompisar med annorlunda uppväxter, vars humör för dagar kan avgöras av straffskott i Allsvenskan, har jag dock i skrivande stund lagt några tusenlappar på matchbiljetter och Viaplays Sportpaket.
Att kunna uppfinna och utöka efterfrågan är intressant för alla branscher som har något att sälja. Och herrfotboll i all ära, men när det kommer till den punkten vinner damfotbollen med hästlängder.
Falk, Rolfö och Asllani har troligtvis gjort mer för Herr-Allsvenskan den här sommaren än deras karriärer har fått av densamma.
Damfotboll har en lägre tröskel för vissa tittare än herrfotboll har. Damerna drar med sig kvinnor, särskilt unga kvinnor, och barnfamiljer till matcherna. Var tredje person som slår på en europeisk damfotbollsmatch är en ny supporter. Inte nog med att damfotbollen når de som herrfotbollen inte når, den slussar dem även vidare i högre utsträckning. Falk, Rolfö och Asllani har troligtvis gjort mer för Herr-Allsvenskan den här sommaren än deras karriärer har fått av densamma.
Den gamla sanningen om att kvinnor inte kan försörja sig som elitidrottare på det sättet män kan luckras sakta men säkert upp. Trots att resan stannade vid kvartsfinal har spelarna i det svenska landslaget tjänat drygt en halv miljon var på sin insats. Det finns fortfarande en stor skillnad gentemot herrarna, både på högsta nivå och längre ner i ligorna, men det är på väg att ändras, och det är inte bara spelarnas insatser som ska ha tack för det. När det handlar om pengarna finns det för sport två avgörande faktorer; publik och sponsring.
Att damfotbollen börjar från lägre nivåer avseende publik och sponsring innebär att det finns större möjligheter att växa.
Tittarsiffrorna är katalysatorn; ju fler som tittar på en match, desto attraktivare blir rättigheterna för att sända den, rätten att skriva sitt företagsnamn på plan och matchtröjor, och det är här spelarna som bäst marknadsför sig själva. Det svenska damlandslagets matchtröjor auktioneras nu ut, för hundratals euro, signerade (och säkerligen svettiga).
Det är en härligt ren marknadsmässig logik, makten finns hemma i TV-sofforna och på läktarplatser. Att damfotbollen börjar från lägre nivåer avseende publik och sponsring innebär också att det finns större möjligheter att växa och lägre trösklar för nya aktörer. Enligt en rapport från UEFA har europeisk damfotboll idag runt 144 miljoner fans, och växer snabbt. Damernas Champions League final 2022 hade dubbelt så många tittare som året innan. Det finns enligt samma rapport potential för fanbasen dubbleras till 2033.
Om den potentialen infrias innebär det att halva Europas befolkning dyker upp, vilket förklarar varför samma tidslinje anses ha en potentiell sexfaldig kommersiell ökning, till ett årligt värde av 686 miljoner euro. För detta beräknas sponsringen stå för drygt hälften, 295 miljoner.
Idrott är kultur, och var fjärde krona som spenderas på kultur i Sverige kommer från hushållen själva.
Sverige ligger som fotbollsland en bra bit efter de stora klubbarna i England, Italien, Tyskland och Frankrike. Det finns många skäl till att spelarna i de svenska landslagen till vardags spelar i klubbar utomlands. Är du duktig nog att bli riktigt värdefull skapas en huggsexa om dig, och rikast klubb vinner.
Sveriges folkkära system med medlemsägda fotbollsklubbar spelar givetvis in här. Ingen mijardär kan köpa AIK på samma sätt som Qatar har köpt Paris Saint-Germain. Att vi är helt ointresserade av att överge vårt system handlar till stor del om hur tacksamt det är för den individuella svenska fotbollsfantasten.
Läktarpriserna hålls nere och den lokala gräsrotskulturen kring favoritlagen har överlevt i Sverige samtidigt som den pressas ut i England, Italien och Frankrike. Men för dyra spelare innebär det att de svenska klubbarna har svårare att teckna dyra kontrakt, vi kan inte på samma sätt hämta talanger utifrån, och de inhemska tappas.
Men trots att vi inte vill utmana det svenska systemet kan vi putta in mer pengar i fotbollen. Idrott är kultur, och var fjärde krona som spenderas på kultur i Sverige kommer från hushållen själva. Ju mer pengar svensk fotboll får in, desto bättre möjlighet finns det att träna upp och hålla i duktiga spelare. En läktarplats kostar sällan mer än ett par hundralappar.
Därtill ger supporterkulturen just det sammanhang som den ensammaste generationen saknar. Så sörj för all del att EM-resan är över för damerna denna gång. Det är bittert. Det får och ska kännas. Men om Falk kan rädda en straff sekunder efter att hon missade den hon sköt, kan du rycka upp dig lagom till att köpa en biljett till nästa match i damallsvenskan.