Smedjans sommarredaktion
Under sommaren förvandlas Smedjan från magasin till ledarsida, där våra sommarsmeder dagligen kommenterar svensk, europeisk och global politik i kortare texter. Välkommen att läsa! Läs mer
Samhälle Ledare
Cykelvägen till ett bättre liv går genom staden
Städernas lyckligste människor bor i täta, gröna områden med korta avstånd. Cykelavstånd visar sig vara såväl ett friskhets- som frihetstecken, skriver Johanna Trapp.
Städer dras med ett ohälsosamt rykte. Avgaser, bilar, stress och snabbmat fyller de smutsiga gatorna. Eller? En ny undersökning från HSB visar att stadsbor lever ett friskare och lyckligare liv.
Bostadskooperationen HSB undersökte Sveriges 15 största städer för att ta reda på var landets friskaste människor bor, för att inspirera framtidens stadsplanering. HSB kom fram till fyra sammanfattande ord för att beskriva en ultimat stadsdel: Täta, gröna, nära och kopplad. Möjligheten att kunna gå och cykla samt en god luftkvalitet lyftes fram som centrala aspekter av undersökningen. Exempel på landets bästa områden enligt undersökningen är Möllevången i Malmö, Nöden-Ulrikedal i Lund, Majorna i Göteborg och Sydöstra Södermalm i Stockholm, någonting som också avspeglas i kvadratmeterpriserna.
Balans mellan det urbana och det gröna visar sig vara avgörande för att främja fysisk och psykisk hälsa
Ett viktigt resultat av undersökningen är att den moderna staden inte bara handlar om att bygga bostäder, utan om att skapa miljöer där människor kan trivas och leva ett hälsosamt liv. Framtidens städer behöver vara multifunktionella, där bostäder blandas med arbetsplatser, kulturutbud och grönområden. En levande stadsdel kräver en kombination av urbana och gröna inslag som tillsammans bidrar till en högre livskvalitet. Denna balans mellan det urbana och det gröna visar sig vara avgörande för att främja både fysisk och psykisk hälsa bland invånarna.
Få personer lyckas uppfylla Världshälsoorganisationens riktlinjer om fysisk aktivitet 150 minuter varje vecka. Det blir dock lättare att få in sin vardagliga motion om man inte är så beroende av sin bil, menar undersökningen. Välplanerade städer med god tillgång till kollektivtrafik och parker ökar den fysiska aktiviteten med mellan 44 och 133 procent.
Stadsbor som flyttar ut på landet eller till en villaförort brukar prata om längtan efter ett enklare liv. Även fast livet på landet kan bidra med ett lugn, blir man också helt beroende av bilen för att ta sig till jobb, skola och samhällsservice. I staden är bilen inte lika central för att klara vardagen, vilket rapporten understryker som positivt. En av de tydligaste slutsatser är nämligen att det oftast är luftkvaliteten som drar ner en stadsdels betyg i det slutgiltiga resultatet. Därför är det en bra idé att begränsa bilar i städer.
För att skapa denna typ av attraktiva stadsmiljöer behöver stadsplaneringen främja att kollektivtrafik, affärer, skolor och restauranger ligger tillräckligt nära för att det ska kännas naturligt att gå eller cykla till dem.
Denna typ av vardagsmotion kan visa sig avgörande för en individs hälsa. Risken för diabetes är två till tre gånger högre för personer som bor i ett område med sämre förutsättningar för vardagsmotion. Cykeln är inte bara en frihetsmaskin, utan även en hälsomaskin.
Cykeln är inte bara en frihetsmaskin, utan även en hälsomaskin.
För att en stad ska kunna vara så varierad behövs mer än 75 invånare per hektar, visar en studie av stadsstrukturen i 585 europeiska städer i den vetenskapliga tidskriften Nature. Det är alltså nödvändigt med en viss befolkningstäthet för att skapa det ovan nämnda serviceunderlaget inom cykel- och gångavstånd.
Flera av de bästa stadsdelarna har just den tillgången och blandning av flerfamiljshus och radhus, parker, mataffärer och restauranger. Det gör dem inte bara roliga och spännande, utan också bra för hälsan. Fler stadsdelar som Möllevången, Majorna och sydöstra Södermalm borde byggas i framtiden.