Du använder en utdaterad webbläsare som inte längre stöds. Vänligen uppgradera din webbläsare för en bättre upplevelse av timbro.se

DEBATT: Avveckla Arbetsförmedlingen

Arbetsförmedlingens planer på att anlita ”influencers” för att stärka sitt varumärke visar hur verklighetsfrämmande myndigheten har blivit. Den borde stärka sitt varumärke genom att sköta sitt uppdrag i stället. Arbetsförmedlingen är så dålig på att förmedla arbeten att den behöver avvecklas, skriver Naod Habtemichael, ordförandekandidat för Centerstudenter.

Nyligen rapporterade Dagens industri om Arbetsförmedlingens planer att anlita makthavare i sociala medier, så kallade influencers, för att stärka sitt varumärke och nå ut till unga vuxna. Enligt Arbetsförmedlingens enhetschef Anders Gawell är den planerade kampanjen ett inslag i myndighetens ungdomssatsning. Det här är ett ytterligare tecken på att myndigheten satsar på irrelevanta projekt och åsidosätter sitt kärnuppdrag.

Arbetsförmedlingen har blivit ett byråkratiskt maskineri som kantas av stora problem. Myndighetens anställda varnar om en extremt hög arbetsbelastning, små och medelstora företag som vill anställa väljer att rekrytera från annat håll och myndigheten har mottagit massiv kritik för dess ineffektivitet.

Myndighetens problem är inte dess varumärke, utan att den ständigt misslyckas med sitt uppdrag. I höstas riktade Riksrevisionen skarp kritik mot myndigheten och pekade på hur dess förmåga att matcha folk mot jobb försämrats de senaste åren. Det offentliga måste sluta fokusera på att hitta trendiga och finurliga lösningar, och börja göra sitt jobb.

Arbetsförmedlingen är inte en hipp hamburgerkedja eller ett börsnoterat klädmärke, utan en statlig myndighet vars uppdrag är att matcha arbetssökande mot den svenska arbetsmarknaden och dess behov. Helt enkelt att hjälpa folk få jobb. Föga förvånande har myndigheten allra lägst förtroende av samtliga svenska myndigheter. Kommunikationsavdelningen tycker säkert att det är en briljant idé att använda sig av Instagram och Snapchat för att förbättra sitt anseende bland unga. I verkligheten är det bästa sättet för Arbetsförmedlingen att förbättra sitt anseende genom att, hör och häpna, förmedla arbeten.

I verkligheten är det bästa sättet för Arbetsförmedlingen att förbättra sitt anseende genom att, hör och häpna, förmedla arbeten.

I en ny avhandling från Linköpings universitet redovisas flera vittnesmål om statens stelbenta lösningar (”Readiness or resistance? Newly arrived adult migrants’ experiences, meaning making, and learning in Sweden”). Forskaren Afrah Abdulla pekar ut stora brister i stödet från handläggare inom Arbetsförmedlingens etableringsinsatser. I en av intervjuerna berättar en nyanländ att han uppmanats att anmäla sig till en kurs i mekanik, trots att han är färdigutbildad elektriker. Det är ett tecken på att många hänvisas till praktikplatser och utbildningar som inte är anpassade efter deras behov och kompetenser. Det är en förlust både för individen och samhället i stort.

De kommande åren ska rekordmånga söka sig till arbetsmarknaden. För vissa är det de första stapplande stegen efter studenten, för andra en chans att etablera ett nytt liv i Sverige. Oavsett var i livet man befinner sig, måste vi se till att vi har en fungerande matchning som lyckas para ihop rätt kompetens med rätt företag.

Tiden har sprungit förbi Arbetsförmedlingen. Det är dags att avveckla myndigheten och öppna upp för fristående aktörer. Det är endast genom att tillåta nya aktörer, både ideella och privata alternativ, vi kommer uppnå en effektiv matchning på arbetsmarknaden.