När ska MP fatta att alla inte är miljöpartister?
Sju svenska flygplatser hotas av nedläggning på grund av regeringens flygskatt. Karin Svensson Smith (MP) kommenterade att det är bra om de tvingas lägga ned. Vad Miljöpartiet ständigt glömmer bort är att en överväldigande majoritet av väljarna inte är miljöpartister, och inte vill leva som miljöpartister heller.
Regeringen vill göra det 160 kronor dyrare att flyga tur och retur inom Sverige. Det är billigt jämfört med hur mycket de vill beskatta längre resor. Däremot är det kännbart för den enskilde – och inte bara för dem som flyger mycket. En ny rapport från Stockholms handelskammare visar att flygskatten skulle innebära att sju svenska flygplatser hotas av nedläggning: Jönköping, Karlstad, Kristianstad, Trollhättan-Vänersborg, Växjö, Örnsköldsvik och Kramfors-Sollefteå.
Till att börja med skulle det skada lokala företag, som är beroende av bra kontakter med huvudstaden. Det skulle skada landsbygden, eftersom den blir mindre attraktiv ju svårare det blir att resa dit och därifrån. Men det skulle också innebära att 30 000 jobb hotades, enligt handelskammarens utredning.
30 000 människor riskerar att bli arbetslösa för att regeringen vill bedriva miljöpartistisk plakatpolitik.
Karin Svensson Smith (MP) är ordförande för riksdagens trafikutskott. I en intervju i DN låtsas hon inte ens känna sympati för dem som skulle drabbas om regeringen tvingar lokala flygplatser i konkurs – ett uttalande som hon visserligen backade från samma dag, men som ändå är talande.
– Det är väl rimligt. Det är ett av syftena med skatten.
Och, som grädden på moset, hennes svar på kommentaren att exempelvis Trollhättan, Växjö och Jönköping är orter med ganska dåliga tågförbindelser:
– Det vet jag inte om jag håller med om.
Resan mellan Trollhättan och Stockholm tar minst 4 timmar. Att resa från Växjö eller Jönköping till Stockholm tar minst 3,5. Direktförbindelser saknas helt.
Och det är när tågen fungerar. Senast i torsdags (22/6), dagen före midsommar, var all tågtrafik söderut från Stockholm förlamad i flera timmar. Många kunde inte resa förrän dagen därpå.
Alla som någonsin haft ett intresse av att resa utanför storstäderna vet att den sortens förseningar inte är sällsynta. Tänk då hur situationen skulle se ut om alla de som i dag flyger från kommunerna runt Trollhättan, Växjö, Jönköping och de fyra andra hotade flygplatserna, också ska börja åka tåg på en redan överbelastad järnväg.
30 000 människor riskerar att bli arbetslösa för att regeringen vill bedriva miljöpartistisk plakatpolitik.
2006 beslutade S-regeringen om en flygskatt, och även om den inte ens hann träda i kraft, hann flera flyglinjer stängas. Förra året lade flygplatsen Rygge i Norge ned som ett direkt resultat av den norska flygskatten. Hotet mot de svenska flygplatserna är påtagligt.
Samma S-regering som beslutade om den förra flygskatten införde dessutom pumplagen, som tvingade bensinmackar att köpa in dyra pumpar med förnybara bränslen. Mellan 2006 och 2013 minskade antalet mackar från 3 816 till 2 716; mer än var fjärde lades ned. Dagens rödgröna regering ville ha en kilometerskatt – en straffskatt på bilkörning som i praktiken är en straffskatt på att vara landsortsbo – som blev så kritiserad att den faktiskt skrotades.
Den typiska miljöpartisten lever i ett storstadsområde, där kollektivtrafikens avgångar är täta och restiderna korta. Då behöver man inga flygförbindelser till mindre städer, och man behöver varken bensinmackar eller bensin. Men man borde ändå kunna ha förståelse för att alla inte vill leva så. Man borde ändå ha förmågan att inse att ens egen plakatpolitik – för faktiska miljöeffekter av en flygskatt vore av allt att döma marginella – kan göra skada för dem som lever någon annanstans.
Vore det val i dag skulle 3,8 procent rösta på Miljöpartiet enligt Poll of polls. Det är en orimligt hög siffra.
Vore det val i dag skulle 3,8 procent rösta på Miljöpartiet enligt Poll of polls. Det är en orimligt hög siffra, men den innebär hur som helst att en överväldigande majoritet av svenska folket inte är miljöpartister. Det vill säga: de röstar inte på Miljöpartiet, de lever inte som miljöpartister, och med största sannolikhet uppskattar de inte heller när Miljöpartiet försöker tvinga dem till det senare.
Vill Miljöpartiet bli av med sin överlägsna innerstadsimage måste det sluta attackera människor som lever på landsbygden vid varje givet tillfälle. Tyvärr är det förmodligen för mycket att hoppas på, och att pudla hjälper inte mycket. Alltså har den som bryr sig om en levande landsbygd inget mer sannolikt att sätta sitt hopp till, än att Alliansen ska välja bort de rödgrönas budget till hösten.