Systembolaget borde vara mer som public service – och vice versa
Systembolaget gör allt för att bli av med sina kunder. Public service tvingar på kunderna sin produkt oavsett om de vill köpa eller inte. De båda extremerna borde röra sig mot den sortens gyllene medelväg som uppstår på fria marknader, där kunderna själva får bestämma om de vill köpa produkten i fråga eller inte.
I helgen är det siste april, det årliga firandet av vårens hypotetiska ankomst. Detta firande inkluderar bland annat majbrasor, våldsam kyla och och, till våra folkvalda representanters uppenbara förtret, alkoholhaltiga drycker.
Nu är det inte förbjudet att dricka öl ens när man firar något. Däremot har vissa kommuner hittat ett sätt att försvåra firandet utan förbud: Systembolaget. Åtminstone i studentstäderna har siste april-firare mötts vid Systembolagets dörr av meddelandet att den som inte har planerat sitt alkoholintag tillräckligt i långt förväg får vända sig någon annanstans, exempelvis butikerna i omgivande byar.
Endera gör man det eller så ringer man en vän, och till slut får man förstås tag på sin öl. Något annat hade Systembolaget förmodligen inte heller väntat sig. Däremot har det lyckats göra våra liv lite jobbigare.
Det räcker med att ha en TV och vara naiv nog att svara ärligt när en skum typ på telefon börjar ställa frågor om ens elektronik.
Frånvaron av kundservice är karaktäristisk för monopolverksamheter. Systembolaget säljer överprissatt alkohol vid tider som inte passar kunderna, och erbjuder långt ifrån alltid ett utbud som matchar efterfrågan.
Medan Systembolaget sålunda gör allt för att bli av med sina kunder, finns en annan statlig verksamhet som agerar precis tvärt om. Public service låter inte kunderna slippa undan hur mycket de än skulle vilja. Man behöver inte ens använda deras produkt för att bli kund, det räcker med att ha en TV och vara naiv nog att svara ärligt när en skum typ på telefon börjar ställa frågor om ens elektronik.
Den ena hotar och tvingar sig till kundernas lojalitet. Den andra låter i och för sig inte kunderna välja något annat alternativ, men vill helst att ingen försäljning äger rum över huvud taget. Båda är dåliga och väldigt svåra att över huvud taget legitimera.
Företag som verkar på fria marknader har hittat en gyllene medelväg. De tar inte pengar från människor som inte vill köpa deras produkt, men de gör inte heller allt i sin makt för att hindra kunderna från att komma i kontakt med produkten. Här finns intressanta lärdomar för både Systembolaget och public service. Exempelvis:
- Låt folk bestämma själva om de vill köpa det du erbjuder.
- Om ni påstår er erbjuda en viss produkt, bör ni erbjuda den även när folk vill köpa den.
- Lär er acceptera ett nej.