Du använder en utdaterad webbläsare som inte längre stöds. Vänligen uppgradera din webbläsare för en bättre upplevelse av timbro.se

Utblick Krönika

Gunnar Hökmark: Norden måste markera mot Trump

De nordiska länderna bör gemensamt klargöra att Danmark har ett enat Norden bakom sig. Grönland är en del av en nordisk gemenskap, liksom Island, Färöarna och Åland, skriver Gunnar Hökmark.

Donald Trump Jr anländer till Grönlands huvudstad Nuuk den 7 januari. Foto: Emil Stach/Scanpix

Donald Trumps ord om att han inte utesluter militärt våld mot Danmark för att göra Grönland till amerikanskt territorium bör självfallet tillskrivas en mer allmän omdömeslöshet som påverkar hans retorik i de flesta frågor. Det är som Danmarks statsminister Mette Frederiksen sagt svårt att tänka sig att någon amerikansk president skulle beordra amerikansk militär att använda våld mot allierade. Likväl är det viktigt att europeiska länder och Norden tar honom på orden och inför den nya amerikanska administrationen klargör vad de betyder. 

Oavsett om Trump förstår eller är medveten om sina ords betydelse är det nämligen alarmerande att han synes se fientligt på demokratiska allierade, det gäller även Kanada, med krav på deras territorier eller regeringar, medan han samtidigt uttrycker vilja till försoning eller eftergivenhet till den ryska regim som vill ta ett annat lands territorium. 

Det är omvälvande, och blir det än mer av att hans son skickas för att informellt göra offentlighet av denna vilja på plats på Grönland. Det sker av en politiker som systematiskt använder familjen för egna politiska syften. 

Det ska vidare ses i ett sammanhang där Trump och hans tillträdande administration till synes vill gå i konflikt med sina demokratiska allierade medan man undviker att kritisera diktatoriska regimer för deras förtryck och aggression. Det ger en bild av ett USA som inte är det stora Amerika som europeiska allierade och den fria världen har lärt känna. 

För det första måste vi visa och klargöra att Danmark har ett enat Norden bakom sig. Grönland är en del av en nordisk gemenskap, liksom Island, Färöarna och Åland, som alla kan sägas ha strategisk och ekonomisk betydelse. Den nordiska säkerheten bör värnas genom att Nato har ett starkt europeiskt ben och en stark arm på Arktis. Den säkerheten vinns inte genom att USA hotar nordiska länder med handelskrig och militärt våld.

Det grundläggande hotet mot Grönland hänger samman med allt starkare ryska och kinesiska intressen för Arktis. 

Det grundläggande hotet mot Grönland hänger samman med allt starkare ryska och kinesiska intressen för Arktis, Norra Ishavet och Nordkalotten.

De nordiska länderna bör därför erbjuda Danmark att bidra till Grönlands säkerhet liksom de nordiska länderna inom ramen för Nato bör fortsatt stärka säkerheten kring Nordkalotten och förmågan att hävda internationell rätt i Arktis. 

För det andra måste Norden och de baltiska länderna ta hoten från Ryssland, gentemot grannländerna, Östersjön och Arktis, på så pass stort allvar att vi – oavsett amerikanskt agerande – kan värna vår säkerhet på ett sätt som gör att varje rysk regim inser att ett angrepp mot oss vore ett än större misstag än invasionen av Ukraina. 

Redan i Norden måste Natos europeiska ben därför vara så starkt att vårt gemensamma försvar avskräcker från hot och angrepp. Vi måste göra det inte för att Trump kräver det utan för att verkligheten och hoten från Ryssland kräver det, och för att vi måste kunna värna vår frihet oavsett den amerikanska administrationens krav på Europa och enskilda länder.

För det tredje innebär detta att vi måste bygga upp en luftvärns- och luftförsvarsförmåga som är avskräckande och skyddande mot ryska hot och gör Norden till en säker region. Vi måste tillsammans med våra grannländer ha förmåga att försvara Östersjöns luftrum och hav. Östersjön ska vara ett fritt hav för fri sjöfart under de regler som internationell lagstiftning innebär. Oavsett framtida amerikanskt delaktighet måste vi själva kunna agera för territoriell integritet och fri sjöfart. 

För det fjärde innebär detta krav på en omedelbar förstärkning av svenskt försvar liksom våra grannländers. Vi kan inte längre låta fredstida beredningsprocesser underminera vår säkerhet gentemot de hot som under lång tid de senaste tio åren vuxit fram och som nu accelererar. Den svenska budgetlagstiftningen måste anpassas till att vi lever i ett Europa i krigstid som kräver krigstidens beslutsfattande. De senaste tjugo åren har försvarets materiella uppbyggnad försummats på ett sätt som nu kräver snabb återhämtning. 

Det innebär att vi inför extraordinära omständigheter måste öppna för en engångsupplåning som kan täppa till de luckor som finns i tidigare icke ansvarstagande försvarsbeslut, och som tar höjd för de krav som verkligheten nu ställs. Det innebär också att vi måste planera för ett försvar som motsvarar en storlek på en nivå av fyra procent av BNP. 

De nordiska länderna har tillsammans en ekonomi som motsvarar den ryska. 

De nordiska länderna har tillsammans en ekonomi som motsvarar den ryska. Det innebär också att vi tillsammans kan forma ett konventionellt försvar som är jämbördigt med Rysslands. 

För det femte måste Sverige liksom Europa och de nordiska länderna genom sina reaktioner klargöra för den nya amerikanska administrationen att vi är partners som måste respekteras för att vi tillsammans ska kunna värna gemensam säkerhet. Det får inte finnas någon tvekan om att amerikansk trupp i Europa är till för försvaret av gemensam säkerhet. 

Prenumerera på Smedjan!

Varje lördag får du som prenumerant (gratis) ett nyhetsbrev med exklusiv text av Svend Dahl och lästips från veckan som gått. Dessutom unika erbjudanden på Timbro förlags utgivning.

Vi måste genom reaktionerna söka forma en ny tid av transatlantiskt förtroende baserat på det faktum att de grundläggande säkerhetspolitiska hot som möter Europa och USA är gemensamma och inte hot som kan mötas var för sig. Trumps insikt om Grönlands betydelse för transatlantisk säkerhet kan sägas vara ett uttryck för denna mer fundamentala sanning. Nordkalotten och Arktis är föremål för ökat ryskt och kinesiskt intresse i former som påverkar både den europeiska och amerikanska kontinentens säkerhet. 

Verkligheten är att USA inte självt kan möta sina säkerhetspolitiska hot oavsett varifrån de växer fram eftersom de har globala konsekvenser. Det är för att klargöra detta och det behov vi har av varandra som de nordiska länderna måste vara tydliga med att vi kräver respekt för Danmark liksom för andra länders territoriella integritet. Ett USA som genom ordens ansvarslöshet förlorar sina vänner blir ett mindre Amerika.