Du använder en utdaterad webbläsare som inte längre stöds. Vänligen uppgradera din webbläsare för en bättre upplevelse av timbro.se

Allmänt

Visa alla (216) Briefing paper (9) Inlägg (2) Nyhet (72) Rapport (146)
Laddar...

Om pressetik i dagens kulturjournalistik

I takt med att kulturjournalistiken blivit mer politiserad och samhällskritisk har frågan om dess egenart kommit i fokus. När Aftonbladet publicerade Donald Boströms artikel om påstådda mord och illegal organhandel…

#Kultur #Media

Molnformationer och skattekilar

Under de senaste månaderna har klimatfrågan tagit större plats än vanligt i svenska medier. Främsta anledningen var givetvis klimatkonferensen i december 2009, som ägde flera egenskaper med hävstångseffekt för en…

#Media

Var förs samhällsdebatten?

Rapporten har ambitionen att säga någonting om var den idédrivna samhällsdebatten förs i samtiden. Dessutom erbjuder den en kort överblick över kultur- och ledarsidorna i de fyra stora tidningarna Aftonbladet,…

#Media

Berättelsen om Operation Garbo

I Berättelsen om Operation Garbo ger Bo Hugemark bakgrunden till Operation Garbo-böckerna. Han förklarar varför böckerna kom till, vilken tidsanda som rådde och om författargruppen och deras anonymitet.

#Försvar

Mediernas krig - Bevakningen av Gaza

Gazakriget kring nyår bevakades intensivt av svenska medier. Konflikten mellan tränade soldater och terrorister, det oerhörda civila lidandet och närvaron av svenska familjer i stridszonen engagerade allmänheten i hög grad.

#Media #Utrikespolitik

Missade journalisterna århundradets finanskris?

Svenska ekonomijournalister får stark kritik för att de missade finanskrisen: de är okunniga, de lever i en skadlig symbios med finansmarknaden och de väjer för läsarreaktioner. Men stämmer verkligen anklagelserna?

#Media

Klimatdebatten - ett miljöhot?

Rapporten ”Klimatdebatten - ett miljöhot?” ställer frågan om medierna är så angelägna att rapportera om klimatförändringar att man i praktiken upphört med att skriva om andra miljöproblem. Undersökningens svar är…

#Media
1 3 4 5 6 7 8