
Ett klimatsteg som går mer framåt än bakåt
Överenskommelsen från COP28 är inte perfekt, men skrivningar kring både förnybart, fossila bränslen och kärnkraft är ett fall framåt.

Överenskommelsen från COP28 är inte perfekt, men skrivningar kring både förnybart, fossila bränslen och kärnkraft är ett fall framåt.

För första gången nämns utfasning av fossila bränslen i FN-avtalet från klimatmötet COP28.

Majoriteten av SD-väljarna är mycket eller ganska oroade över klimatförändringarna.

Samhällen som vill vara beständiga måste kunna hantera extremt väder och klimatförändringar.

Centerpartiet kan bli en konstruktiv kraft i energipolitiken.

Elektrifieringen av fordonsflottan kommer att gå snabbare än vi tror.

Jakten på klimatskeptiker skymmer sikten för behövlig politisk långsiktighet i klimatdebatten.

I den gröna bidragskapitalismen är det skattebetalarna som tar risken.

Ett vätgasprojekt i Stockholms skärgård illustrerar hur den gröna omställningen riskerar att premiera bidragsentreprenörer.

EU:s planer på att begränsa svenskt skogsbruk riskerar att leda till att både utsläpp och företag flyttar utomlands.

Med våld och hot om våld vill den radikala miljörörelsen tvinga politiker och allmänhet att acceptera deras krav.

Det är dags att säga ja till svenska gruvor som möjliggör den gröna omställningen.

Därför ska marknaden sköta den gröna omställningen.

Samtidigt som man talar om ett grönt skifte och utfasningen av olje- och gasindustrin har branschens framtidsutsikter blivit allt bättre.

Kulturskribenter och miljöpartister fortsätter gulla med Extinction Rebellion. Men vad är klimatextremisterna egentligen kapabla till?

Högern har lösningarna som förenar god miljö med mänskliga framsteg.

Parallellerna mellan dagens vätgassatsningar och etanolbubblan är högst påtagliga.

Miljö- och klimatpolitiken utmärks av ett ointresse för att utvärdera åtgärdernas faktiska nytta. Stora och kostsamma eller för politiken symboliskt viktiga beslut förutsätts helt enkelt göra skillnad. Det skadar klimatpolitikens trovärdighet, skriver Agnes Karnatz.

Hemköp är ett i raden av företag som vill påverka sina kunder att göra mer hållbara val. Men deras kampanj bygger på förenklingar som riskerar att göra mer skada än nytta i miljödebatten, skriver Smedjans krönikör Hanna Marie Björklund.

Det är inte länge sedan elflyg avfärdades som en orealistisk fantasi. Nu ligger elektriskt inrikesflyg bara några år bort. Joakim Broman har besökt ett svenskt startup-företag som räknar med att leverera plan för kommersiell trafik redan 2025. Det kommer både att förändra vår syn på flyget och krympa avstånden i glesbygden.